شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۲
لابی اعراب در آمریکا از صهیونیست‌ها هم قوی‌تر است

كارشناس آمريكايي مسايل خاورميانه در جديدترين کتاب خود مدعي شد كه لابي عرب به رهبري عربستان حتي قدرتمندتر از لابي صهيونيستي بر سياست‌ها و تصميمات واشنگتن تاثير مي‌گذارد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از يديعوت آحرونوت، «مايكل بارد» نويسنده و کارشناس مسايل خاورميانه در كتاب جديد خود با عنوان « لابي عرب، اتحادي نامريي كه منافع ايالات متحده در خاورميانه را تخريب مي‌كند» مدعي شده لابي عرب به ويژه لابي عربستان سعودي يكي از قدرتمندترين لابي‌هاي فعال در ايالات متحده و به گونه‌اي است كه حتي گوي سبقت را از لابي رژيم صهيونيستي ربوده است. 

بارد اين كتاب را در پاسخ به كساني نوشته است كه نگران تاثير آيپك(AIPAC) بر واشنگتن هستند . وي معتقد است: «يكي از مهمترين مشخصه‌هاي متمايز لابي عرب اين است كه اين لابي از حمايت عمومي برخوردار نيست. در حاليكه لابي صهيونيستي از حمايت اعضاي خود و افكار عمومي برخوردار است و اين وجه تمايز سبب شده است شكافي عظيم بين حمايت از اسراييل و حمايت از اعراب و فلسطينيان به وجود آيد». 

نويسنده كتاب «لابي عرب» مي‌نويسد: «عربستاني‌ها تلاش مي كنند تا خلاء منابع انساني را با استفاده از منابع نامحدود خود جبران كنند و آنچه را كه معمولا نمي‌توانند در استدلالاتشان به آن برسند، بخرند.
به اعتقاد بارد به علت عدم حمايت عمومي «عربستان، رفتاري متفاوت از لابي اسراييل در پيش گرفته است كه بر رويكرد بالا –پايين به جاي رويكرد پايين- بالا متمركز مي‌شود». 

آنچه از فحواي اين كتاب به دست مي‌آيد اين است كه عربستان به دنبال ايجاد تاثير با استفاده از پول است. آنان مبالغ زيادي را صرف خريد رده‌هاي مختلف از مقامات سابق وزارت امورخارجه گرفته تا ديپلمات ها، مشاوران و معاونان كاخ سفيد، رهبران مجلس و خلاصه كساني مي‌كنند كه جزو نخبه هاي لابي به شمار مي آيند. به همين سبب بسياري از سياستمدارن دوست دارند زماني كه بازنشسته مي شوند در حلقه دوستان عربستان بازنشسته شوند. 

بارد در كتاب «لابي عرب» به اين نتيجه مي‌رسد كه «به دليل پتانسيل نهفته در فرصتهاي پس از بازنشستگي، چندان تعجب‌آور نخواهد بود اگر مقامات آمريكايي زمانيكه مقامي در حكومت دارند خودشان را به متاعي قابل فروش براي لابي عرب تبديل كنند». 

شايان ذكر است انتشارات هارپر اين كتاب را هفته جاري روانه بازار خواهد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها