جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۵

«كت زوك» نام مجموعه داستاني نوشته مهدي محبي است كه به زودي از سوي نشر «آموت» روانه بازار كتاب مي‌شود. به گفته محبي اغلب داستان‌هاي اين كتاب كه رگه‌هايي طنزآميز دارند، با بهره‌گيري از عقايد محلي مردم كرمان، در قالب داستاني مدرن خلق شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محبي درباره اين كتاب گفت: «زوك»، نام لوله‌اي قديمي و سفالي است كه آب از داخل آن به خزينه مي‌آمده است. يكي از داستاهاي اين كتاب نيز براساس ماجرايي در اين باره نوشته شده است.

وي افزود: اغلب داستان‌هاي مجموعه كت زوك در سال هاي دهه 50 در نشرياتي مانند «رنگين كمان» و «فردوسي» و چند نشريه سراسري به چاپ رسيده‌اند.

محبي اضافه كرد: اين داستان‌ها در فضاهايي بومي نوشته شده‌اند و ماجراهاي آن‌ها اغلب اتفاقات محلي و عقايد و موضوعات ورد زبان مردم كوچه و بازار كرماني است؛ ضمن آنكه استفاده از گويش بومي نيز بخش ديگري از اختصاصات اين داستان‌ها به شمار مي‌آيد.

وي دغدغه‌اش را از نگارش اين داستان‌ها، احياي بخشي از فرهنگ فولكلور كرماني‌ها دانست و گفت: مناسبات فرهنگي جامعه‌اي كه نسل جديد آن مدرن شده‌اند، يكي از دغدغه‌هاي من در نوشتن اين داستان‌ها بوده. ضمن ‌آن كه درصدد بودم تا نوعي مستند‌سازي از اختصاصات آن فرهنگ را نيز به نوعي در فضاي داستان مطرح كنم. 

به گفته محبي، كت زوك، التزام، تشك كامي و بازار كلاه، نام برخي داستان‌هاي اين مجموعه‌اند.

مهدي محبي، ‌متولد 1329 كرمان، فارغ‌التحصيل رشته اقتصاد از دانشگاه تهران و بازنسشته شركت ملي صنايع مس ايران و روزنامه‌نگار است. دو كتاب مجموعه شعر با نام‌هاي «صبح نارنجستان» و «سرود سرد گلايه» از آثار محبي در زمينه شعرند. مجموعه داستان ديگري از محبي نيز اين روزها در همين انتشاراتي مراحل انتشار را سپري مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط