شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱
«راه نــو» منتشر شد

کتاب «راه نو، تفسیر نوین مثنوی» به کوشش سید سلمان صفوی، مدیر آکادمی مطالعات ایرانی لندن و سردبیر مجله «ترانسندنت فیلوسوفی» توسط انتشارات این آکادمی به تازگی منتشر شد. این کتاب با رویکرد کل‌نگر به تحلیل 6 حکایت نخستین دفتر اول مثنوی می‌پردازد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این کتاب تلاش شده است با رویکرد کل‌نگر و نه جزء‌نگر، تحلیل پیوسته و منسجمی از کل 6 حکایت نخستین دفتر اول «مثنوی معنوی» با توجه به بافت متن و با روش هرمنیوتیکی ارائه شود.

در این اثر جنبه ظاهری هر حکایت به صورت یک کل منسجم، مجموعه ابیات و سپس تفسیر باطنی حکایت ذکر شده است. هر دو نسخه مثنوی قونیـه که کهن‌ترین نسخه مثنوی است و مثنوی نیکلسون، در این کتاب، ملاک تحقیق قرار گرفته‌اند. همچنین تفاوت نسخه نیکلسون با نسخه قونیـه و معانی لغات مشکل و عبارات عربی ابیات مثنوی نیز در پاورقی‌ کتاب آمده است.

از سوی دیگر آیات قرآنی تضمین شده و الهام‌بخش مثنوی نیز مشخص و در انتها به آن‌ها اشاره شده است.

تفاوت عمده این کتاب با کتاب «ساختار معنایی مثنوی» از تالیفات پیشین صفوی در این است که تاکید مولف در «راه نــو»، ارائه یک تاویل منسجم و سیستماتیک از داستان‌های مثنوی است؛ در حالی‌که در کتاب «ساختار معنایی مثنوی» بر ارائه ساختار و نشان دادن سازمان‌مند بودن داستان‌های مثنوی تاکید شده است.

کتاب «راه نو، تفسیر نوین مثنوی» دربرگیرنده هفت فصل، پی‌نوشت آیات قرآنی، منابع و نمایه است که به تازگی در 315 صفحه توسط انتشارات آکادمی مطالعات ایرانی لندن منتشر شد.

طرح جلد این کتاب کاری از محمد سعید نقاشیان است که با الهام از داستان طوطی و بازرگان «مثنوی معنوی» طراحی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط