پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰
«هزار و يك كلمه» از آيت‌الله حسن‌زاده آملي

جلد دوم كتاب «هزار و يك كلمه» نوشته آيت‌الله حسن حسن‌زاده آملي از سوي موسسه بوستان كتاب قم به چاپ پنجم رسيد. /

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نكته‌هايي كه حكيمان و عالمان واصل مي‌نگارند و خاطره‌هايي كه از استادانشان نقل مي‌كنند، به راستي درس‌آموز و عبرت‌انگيزند. بسياري از افراد با همين نكته‌ها از غفلت به درآمده‌اند يا مطالب علمي نغز و عميق در ذهن و ضميرشان مانده است.

نويسنده اين اثر در جلد نخست اين مجموعه، كتاب خويش را چنين معرفي مي‌کند: «هزار و يك كلمه، مجموعه‌اي است حاوي نفايس فنون وظايف علوم و نيز معارف اسلامي. "هزار و يك كلمه" و "هزار و يك نكته" توامانند، يعني هر دو اثر همزاد عدل يكديگرند. لذا هر آنچه در وصف شمايل اين گفته‌ايم، آن ديگري را نيز شامل است؛ چه هر نكته‌اي از اين، كلمه‌اي دلپذير است؛ و هر كلمه‌اي از آن، نكته‌اي چشمگير. اگر فرزانه‌اي آزاده قلم بر لوح آورد كه هريك سفينه‌اي حامل مثقلات از مطالب متنوعه و امتعه ممتعه در هر باب است، در خور تحسين و سزاوار آفرين است... اينك زمان ظهور اين مستوره نيز فرا رسيده است؛ به اميد اين كه دو همزاد نيك‌نهاد، دوش با دوش يكديگر دائرة‌المعارفي حاوي نفائس فنون سودمند و دانش‌پژوهان ارجمند بوده باشند.» 

تاكنون شش جلد از اين مجموعه به چاپ رسيده است. كتاب حاضر، 100 كلمه از مجموع هزار و يك كلمه را شامل مي‌شود.

آيت‌الله حسن‌زاده آملي، در سال 1307 شمسي در ايراي لاريجان آمل به دنيا آمد. وي در سال 1329 به قصد تحصيل علوم حوزوي به تهران هجرت كرد و در محضر استادان به‌نام آن زمان نظير؛ علامه شعراني، حاج شيخ محمدتقي آملي، شيخ محمدحسين فاضل توني، حاج ميرزا احمد آشتياني، حاج ميرزا ابوالحسن قزويني و ميرزا مهدي الهي قمشه‌اي دانش آموخت. سپس به سال 1342 تهران را به قصد اقامت در قم ترك گفت و در اين شهر در محضر علامه طباطبائي و برادر بزرگوارش محمدحسن الهي (طباطبائي) و برخي ديگر از بزرگان حوزه، تلمذ كرد و از آن تاريخ تا سال‌هاي اخير به تدريس فلسفه، عرفان و رياضيات و نجوم اشتغال داشته‌اند.

وي آثار متعددي دارد كه موسسه بوستان كتاب قم تاكنون آثار زير را به صورت مجموعه آثار منتشر كرده است: الهي‌نامه، كلمه عليا، الحجج‌البالغه، اضبط‌‌المقال، دروس معرفةالوقت والقبله، النور المتجلي في‌الظهورالظلي، خيرالاثر در رد جبر و قدر، هزار و يك كلمه (تاكنون 6 جلد)، مجموعه مقالات، دروس هيئت (2 جلد) و تحقيق كتاب‌هاي: نفس شفا، الهيات شفا، شرح فصوص‌الحكم خوارزمي، شرح فصوص‌الحكم قيصري، شرح اشارات، خلاصه تفسير منهج‌الصادقين و اتحاد عاقل به معقول.

چاپ پنجم جلد دوم كتاب «هزار و يك كلمه» در شمارگان 2000 نسخه، 508 صفحه و بهاي 70000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط