سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵
ايستگاه داستايوسكي؛ نمايشگاه داستايوسكي

به تازگي يك ايستگاه جديد مترو به نام فئودور داستايوسكي نويسنده مشهور روس در مسكو افتتاح شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از راديو ملي روسيه، قدم زدن در ايستگاه‌هاي متروي مسكو دست كمي از گشت و گذار در موزه‌اي باشكوه ندارد. تلاش شهرداري مسكو از گذشته تا كنون، ايستگاه‌هاي متروي اين شهر را به شهرتي جهاني رسانده و راه‌اندازي ايستگاه داستايوسكي در تابستان امسال، كه در سطح نمايشگاهي طراز اول از نقاشي‌هايي با محوريت داستايوسكي در مسكو آغاز به كار كرده، بر اين شهرت افزوده است.
 
فضاي تيره رمان‌هاي نويسنده رئاليست روس كاملا در نقاشي‌هاي ديواري مترو بازتاب يافته و از نظر روانشناسان فضاي سرد، تاريك و پر از صحنه‌هاي خشونت‌آميز آثار داستايوسكي را در ذهن برمي‌انگيزد. گذشته از جنبه‌هاي هنري آثار ديوارهاي ايستگاه، به نظر مي‌رسد چنين فضايي احساساتي نااميدكننده را در مسافران ايجاد كرده يا حتي بدتر شايد موجب ايجاد انگيزش به خودكشي در آنها شود.
 
ايوان نيكلايف، هنرمند طراح، از بيست سال پيش تا كنون به بازخواني آثار داستايوسكي پرداخته و از آن دوران طرح‌هاي ابتدايي آثار كنوني را بر روي بوم پياده كرده بود. هنرمند 69 ساله روس، هدفش را ارائه معنا، خلاقيت و همه زندگي داستايوسكي در نقاشي‌هاي مترو عنوان كرده و به راستي نيز به محض پا گذاشتن مسافر به ايستگاه، به دنياي اين نويسنده پا مي‌گذارد.
 
بيشتر نقاشي‌هاي اين نمايشگاه سياه و سفيد و برگرفته از آثاري چون «برادران كارامازوف»، «ابله» و خصوصا «جنايت و مكافات» هستند. در يكي از نقاشي‌ها، راسكولنيكوف، (شخصيت رمان "جنايت و مكافات") سلاح كمري را بر شقيقه گذاشته تا به خودكشي دست بزند. اما برجسته‌ترين اثر ارائه‌شده، پرتره داستايوسكي در ميان اين نقاشي‌هاست.

ويژگي منحصر به فرد آثار فیودور میخاییلوویچ داستایوسکی (زاده ۳۰ اکتبر ۱۸۲۱ - درگذشته ۹ فوریه ۱۸۸۱)، روانکاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت‌های داستان است. سوررئالیست‌ها مانیفست خود را بر اساس نوشته‌های داستایوسکی ارائه کردند.

بيشتر داستان‌های وی همچون شخصیت خودش بر سرگذشت مردمی عصیان زده، بیمار و روان‌پریش تمركز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها