پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰

نويسنده «فلسفه حقوق خانواده در اسلام و غرب» گفت: آمار طلاق در ايران رقم بالايي نيست و تنها تعداد طلاق‌ها به نسبت جمعيت افزايش پيدا كرده‌اند، موضوعي كه درباره تعداد ازدواج‌ها نيز صادق است./

ابوالفضل بورغاني‌فراهاني، نويسنده و پژوهشگر حوزه اجتماعي در گفت‌وگو با خبرگزاري ايران(ايبنا)، بر اساس اين كتاب عنوان داشت: وضعيت خانواده‌ها در كشورهاي اسلامي پايبند به قوانين اسلام نظير ايران، بسيار موفق‌تر از كشورهاي غربي و غيراسلامي است. اساس خانواده در غرب از ميان رفته، اما در كشور ما با وجود برخي مشكلات، وضعيت خانواده‌ها به لحاظ استحكام و روابط سالم رضايت‌بخش است.

وي با اشاره به پژوهش‌ها، قوانين مربوط به ازدواج در غرب را متعدد و مفيد دانست و گفت: مشكل غربيان تن ندادن به ازدواج است كه مشكلات اجتماعي را در پي دارد، اما در جامعه اسلامي نظير ايران افراد وراي قوانين به ازدواج مي‌نگرند.

اين نويسنده ادامه داد: فرهنگ جامعه ما به گونه‌اي است كه فرد تا پيش از ازدواج، چندان به رسميت شناخته نمي‌شود. بنابراين پايبندي به قوانين نيست كه مسلمانان را به ازدواج سوق مي‌دهد، بلكه اعتقاد به اين امر در روح آنان تنيده شده است.

به اعتقاد بورغاني فراهاني همان‌طور كه در كتاب «فلسفه حقوق خانواده در اسلام و غرب» نيز به آن اشاره كرده است،  آمار طلاق در ايران بالا نيست و فراواني طلاق به دليل افزايش جمعيت رخ داده است. در شرايط كنوني از هر بيست ازدواج در كشورمان سه مورد آن به طلاق مي‌انجامد. افزايش جمعيت، تعداد طلاق‌ها را بالا برده است، اما در نظر داشته باشيم به همان نسبت درصد ازدواج‌ها نيز افزايش يافته‌اند. بنابراين در چنين شرايطي نمي‌توان گفت آمار طلاق در ايران با افزايش بسيار مواجه است.

وي درباره مباحث كتابش گفت:‌ اين اثر با پرداختن به مبحث برابري زنان و مردان، بيان مي‌دارد كه اسلام نگاه مساوي به زن و مرد دارد و اين تساوي را در حقوق آنان نيز لحاظ كرده است، اما اين تساوي به معناي تشابه نيست.

بورغاني فراهاني ادامه داد: پس از اين مبحث، مباحث نظري ازدواج و ضرورت‌هاي فردي، اجتماعي و ديني آن در جامعه اسلامي با استفاده از آيات و روايات و سپس وجوه مختلف آن در غرب مطرح شده‌اند. در اين بخش، نابساماني‌هاي وضعيت خانواده‌هاي غربي و ابتذالي كه از آن حاصل مي‌شود نيز بررسي شده‌اند.

چاپ نخست كتاب «فلسفه حقوق خانواده در اسلام و غرب» در 224 صفحه از سوي انتشارات انديشه آفاق منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط