جمعه ۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۰
نگاهی به باورها و مناسک صابئین راستین یا صبّی‌ها

مسلمانان «صابئین» را به دو گروه تقسیم کرده، مندائیان یا صبّی‌ها را گروه راستین آن می‌پندارند. کتاب «صابئین راستین» در پی بررسی تمایز این دو دسته است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مورخان و فقیهان درباره تفسیر و معنای واژه صابئین که در قرآن در سه موضع از آن یاد شده است، بارها به مباحثه پرداختند که تا زمان حال نیز کماکان ادامه دارد. 

این دو واژه به دو دسته اطلاق می‌شده است؛ یک دسته که از اهالی حران بودند و به صابئین حران مشهورند و دسته دیگر که برای عالمان تا حدی ناشناخته بودند و آنان همواره سعی داشته‌اند با به دست دادن اوصاف این گروه، آنان را بیشتر معرفی کنند.

عده زیادی از عالمان، به ویژه مسلمانان در آثارشان صابئین را به دو دسته تقسیم کرده‌اند: صابئین واقعی و غیرواقعی که به حرّانیان و مندائیان معروف‌اند. هدف از نگارش این کتاب، تمیز دادن میان این دو دسته است.

درباره معنای این واژه می‌توان گفت با توجه به این که واژه صابئین واژه‌ای غیرعربی و متعلق به زبان مندائی است و با نگاه به اسنادی که درباره معنای ریشه آن به دست آمده، این کلمه به معنای فرو رفتن در آب جاری و غسل کردن است.

نویسنده کتاب با مروری وسیع درباره تعمید مندائیان چنین نتیجه می‌گیرد که تعمید، رکن اساسی و اصلی مندائیان به شمار می‌آید. بنابراین این نکته که قوم مندائی در طول تاریخ حیاتش را در کنار آب زندگی کرده، به درستی قابل درک است.

این کتاب ابتدا تعریفی از حرّانیان به دست می‌دهد، قومی از صابئین که راستین پنداشته نمی‌شوند. آنان خدای متعال را به عنوان صانع دنیا قبول دارند، اما ستارگان هفت‌گانه را به عنوان واسطه برای عبادت خداوند برگزیدند و به عبادت آنها مشغول شدند.

اما مندائیان که صبّی نیز خوانده می‌شوند، به خداوند یکتا معتقدند و دارای هفت کتاب مقدس‌اند. نویسنده شرح کاملی از تاریخچه مندائیان که از فلسطین برخاسته‌اند را بیان کرده، به شرح دیدگاه مفسران و فقیهان درباره آنها می‌پردازد.

وی سپس شعائر بسیار این آیین را برمی‌شمرد و در ادامه اعتقادات آنان را شرح داده و کتاب‌های مقدس هفت‌گانه آنها را معرفی می‌کند.

این پژوهش با بررسی تقریبا دقیقی از مسایل مختلف دینی مندائیان می‌کوشد تناقض باورها و اعمال آنها با هرگونه شرک و کفر نشان دهد تا به این ترتیب راستین بودن آنها را به تصویر بکشد. نویسنده در پایان واژه‌نامه‌ای دربردارنده کلمات اعتقادی این آیین را ارایه کرده و تصاویری از تعمید این گروه در رود کارون را به کتاب افزوده است.

کتاب «صابئین راستین» به قلم عادل شیرالی در شمارگان 1000 نسخه، 136 صفحه و بهای 30000 ريال از سوی انتشارات بصیرت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط