یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵
عاشورا؛ از واقعيت تا شاعرانگي

سيدعلي شجاعي در رمان «فصل شيدايي ليلاها» كه به تازگي منتشر شده، واقعه عاشورا را براساس مستندات تاريخي، با زبان و رواياتي متنوع در قالب داستاني نوشته است. او در اين كتاب سعي داشته تا ضمن در نظر داشتن زباني فاخر و توصيفي، از نثري ساده بهره بگيرد./

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «عاشقي به وقت كتيبه‌ها» نيز نام تازه‌ترين مجموعه داستان شجاعي است كه زمستان سال گذشته(88) از سوي انتشارات «كتاب نيستان» در قفسه كتابفروشي‌ها جاي گرفت.

شجاعي در كتاب «فصل شيدايي ليلاها» واقعه عاشورا را از زبان زهير‌بن قين بجلي، ضحاك‌بن عبداله مشرفي، حربن يزيد رياحي، عمرو‌بن قرظه انصاري، عبيدالله‌بن حر جعفي و شبث‌بن ربعي، روايت كرده است كه برخي از اين افراد در سپاه يزيد و برخي نيز جزو ياران امام حسين(ع) بوده‌اند و تعدادي نيز در حاشيه اين رخداد آن را نقل كرده‌اند.

راوي‌هاي متعدد اين كتاب در فضايي نمايشي و با استفاده از ديالوگ به روايت قصه پرداخته‌اند.

شجاعي در گفت‌و‌گويي كه در گذشته با «ايبنا» داشت، درباره اين كتاب گفته بود: در اين رمان سعي كرده‌ام تا به تحليل شخصيت اين هفت نفر براساس نحوه حضورشان در سپاه امام حسين(ع) يا يزيد بپردازم و عملكردشان را درباره واقعه عاشورا براساس يك سري مستندات بيان كنم.

به گفته اين نويسنده، اين داستان از 8 ذي‌الحجه آغاز و تا خروج امام از مكه ادامه دارد. 

داستان «فصل پيوستن» اين كتاب اين‌گونه آغاز شده است: آفتاب، ناجوانمردانه مي‌بارد، دهان شترها هم به خشكي نشسته، نمي‌دانم چرا عبدالله كمي استراحت نمي‌دهد به اين جماعت گرما‌زده. خودم را به كجاوه دلهم مي‌رسانم: «چگونه‌ا‌ي دلهم؟! به غير از آفتاب كه غروبش را نمي‌توانم، كار ديگري از من ساخته نيست؟..»
 
فصل آغاز، فصل مجنون، فصل شيدايي و ‌فصل پيوستن، نام هاي برخي از بخش‌هاي اين كتابند. 

«فصل شيدايي ليلاها»، امسال(89)، به شمارگان 2200 نسخه از سوي انتشارات كتاب نيستان منتشر شد. 

اين كتاب 182 صفحه‌اي با قيمت 3500 تومان ارايه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط