شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۴
شيوه‌هاي بيان احكام براي مبلغان مذهبي

كتاب «شيوه‌هاي بيان احكام» نوشته محمود اكبري، تهيه شده توسط معاونت فرهنگي – تبليغي دفتر تبليغات اسلامي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر براي پيشبرد اهداف دينی و تجهيز مبلغان و ارتقاي سطح مهارت‌هاي تبليغي آنان تهيه و تدوين شده است.

بر اساس مطالب كتاب، تبليغ يك هنر بزرگ است و مبلغ؛ يك هنرمند بزرگ. هنر تبليغ، به كار گرفتن شيوه‌هاي موثر در انتقال پيام‌هاي تبليغي است. تبليغ، بزرگ‌ترين ابزاري است كه در جهت تامين مقاصد مكاتب و احزاب در بين همه قشرها در مجامع مختلف بين‌المللي مورد استفاده واقع شده است. پيام‌آوران الهي نيز از اين ابزار براي گسترش و نشر افكار آسماني و‌ آگاه ساختن مردم نسبت به بايدها و نبايدها استفاده مي‌كردند.

در دوران كنوني با پيشرفت‌هاي سريع علوم در عرصه‌هاي مختلف فرهنگ و تكنولوژي كه به عصر انفجار اطلاعات لقب يافته، از يك سو و درخشش اسلام ناب محمدي(ص) و اوج‌گيري تفكر فرهنگي انقلاب اسلامي در سراسر جهان و ايجاد عرصه‌هاي جديد براي تعميم و بسط نداي تعاليم آسماني از سوي ديگر، لزوم شناخت عميق‌تر تبليغ و توجه به اصول و راهكارها و شيوه‌هاي آن مضاعف شده است.

تبليغ دين، عهده‌دار توسعه دين در لايه‌هاي مختلف جامعه است. مهندسي و سازماندهي و بسط تبليغ، علاوه بر آموزش عميق و دقيق، نيازمند ارتقاي مهارت‌ها و توانمندي‌هاي تبليغي مبلغان است كه بايد با شيوه‌هاي روشمند علمي سامان يابد تا با بكارگرفتن مهارت‌هاي نوين تبليغي بتوان در نشر و گسترش فرهنگ غني و اصيل اسلامي و تحقق اهداف بلند تمدن اسلامي ولايي بر گرفته از مكتب اهل‌بيت(ع) در كشور و نفوذ و جذابيت آن در اذهان مردم و در عرصه جهاني هرچه بيشتر توفيق يافت. 

با توجه به اهميت امر تبليغ در پيشبرد اهداف ديني و تجهيز مبلغان ديني به شيوه‌هاي نوين تبليغي و ارتقاي سطح آگاهي مهارت‌هاي تبليغي آنان و به منظور پاسخگويي به نيازها و خواسته‌هاي مخاطبان از طريق بهره‌گيري از روش‌ها و فناوري‌هاي روزآمد و موثر با تاكيد بر بهينه‌سازي روش‌هاي سنتي و مناسب ساختن مهارت‌هاي تبليغي مبلغان و ايجاد انگيزه براي كسب مهارت‌هاي مورد نياز تبليغ در زمينه‌هاي مختلف، طرح تدوين كتابچه‌هايي به عنوان «مهارت‌هاي تبليغ» از سوي دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و تبلیغی ارائه شد و به اجرا درآمد.

در بخشی از پیشگفتار اين کتاب آمده است: «چرا ما با اين غناي فكري و فرهنگي نبايد از شيوه‌ها و سبك‌هاي جديد استفاده كنيم چرا ما علوم و معارف به حق خويش را نبايد با روش‌ها و قالب‌هاي زيبا و پرجاذبه به دنياي تشنه امروز ارائه دهيم. هر بخش معارف دين را مي‌توان با شيوه‌هاي زيبا و جذاب بيان نمود.
اين نوشتار گام كوچكي است در جهت جذاب‌سازي آموزش احكام كه در دو بخش تنظيم شده است.
بخش اول در كليات بحث آموزش احكام است همچون تعريف احكام ضروري آموزش احكام و راهكارهاي ايجاد انگيزه براي مخاطبان احكام و اصول تدريس احكام و ...
و بخش دوم در شيوه‌هاي بيان احكام در دو قسمت اجتماعات عمومي و دانش‌آموزي است همچون شيوه تصويري، سوالي، معياري، نموداري، موضوعي، سه بعدي و ...» 

كتاب‌هاي نگاهي به حق‌الناس، تفسير نمونه، استفتائات جديد، مفردات راغب، وسائل‌الشيعه، بحارالانوار، توضيح‌المسائل امام، سيري در سيره نبوي، اصول كافي، آشنايي با علوم اسلامي، بر درگاه دوست، جامع‌المسائل، محرم و نامحرم، گناهان كبيره، آموزش احكام، فرهنگ فقه، روش تدريس و دسته‌بندي، احكام جوانان، العروة‌الوثقي، مسائل جديد، جوانان و چلچراغ هدايت نورالنور از منابع مورد استناد نويسنده در تدوين اين اثرند.

چاپ دوم كتاب «شيوه‌هاي بيان احكام» در شمارگان 1000 نسخه، 136 صفحه و بهاي 24000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط