چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
نقد ديگري به دايرةالمعارف اسلامي

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي به‌زودي كتابي در نقد چهار مدخل قرآن، حديث، رجال و تفسير در دايرة‌المعارف اسلام منتشر خواهد كرد. اين دايرةالمعارف كه در حوزه اسلام‌پژوهي غربيان قرار مي‌گيرد، تاكنون با نقدهاي متعدد علماي مسلمان مواجه شده است.\

محمدرضا فاضل، كارشناس مسوول معاونت فرهنگي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، درباره اين اثر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: دايرة‌المعارف اسلام در حوزه اسلام‌پژوهي غربيان قرار مي‌گيرد و تاكنون دو ويراست از آن منتشر شده است. نخستين ويراست در فاصله سال‌هاي 1913 تا 1939 ميلادي در 9 جلد تدوين و منتشر شد و ويراست دوم نيز در سال‌هاي 1960 تا 2003 در سيزده مجلد انتشار يافت.

وي افزود: تاكنون علماي مسلمان بسياري با نگاه انتقادي مداخل اين دانشنامه را ارزيابي كرده‌اند. به عنوان مثال، در ايران مي‌توان به كتاب «تصوير امامان شيعه(ع) در دايرة‌المعارف اسلام» اشاره كرد كه از سوي موسسه شيعه‌پژوهي منتشر شد. اين كتاب دوازده مقاله از اين دايرة‌المعارف را نقد و ارزيابي كرده است.

فاضل يكي از مهم‌ترين مداخل ويراست دوم دايره‌المعارف اسلام را مدخل قرآن، حديث، رجال و تفسير برشمرد و گفت: دكتر مژگان سرشار در كتاب «بررسي و نقد مداخل قرآن، حديث، رجال و تفسير در دايره‌المعارف اسلام» اين مداخل را بررسي و در اين ميان بيشترين توجهاتش را به قرآن معطوف كرده است.

كارشناس مسوول معاونت فرهنگي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، مهم‌ترين نقد اين كتاب به مدخل قرآن را پيش‌فرض‌هاي «آلفورد ولچ» نگارنده مدخل دانست، پيش‌فرض‌هايي كه مقاله بر اساس آن شكل گرفته است.

فاضل ادامه داد: نويسنده با استناد به آيات قرآن و تفسير برخي مفسران، اين پيش‌فرض‌ها را نقد كرده و در پاره‌اي از موارد، در مقابل آياتي كه «آلفورد ولچ» براي اثبات مدعايش ذكر كرده، آيات ديگري را در نقد دعاوي وي آورده است.

كتاب «بررسي و نقد مداخل قرآن، حديث، رجال و تفسير در دايرة‌المعارف اسلام» مراحل انتشار را طي مي‌كند و به‌زودي از سوي انتشارات مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط