دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰
بررسي مسأله شر در آراي فيلسوفان مسلمان و «سويين‌برن»

دومين نشست بررسي «الهيات و مسأله شرّ» در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي برگزار مي‌شود. اين نشست به بررسي مسأله شرّ در آراي انديشمندان اسلامي و همچنين «ريچارد سويين‌برن»(فيلسوف حوزه دين) اختصاص دارد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مسأله شرّ همواره ذهن بشر را به خود مشغول كرده و به رقيبي جدي و سرسخت براي بسياري از اعتقادات او مبدل شده، بنابراين تلاقي و دست به گريبان بودن شرّ با اعتقاد به خداوند امري ديرينه است. 

بشر خداباور؛ نگران نابودي اعتقادش به خداوند توسط شرّ است،‌ چراكه اين اعتقاد براي او  بنياد تمامي باورهايش به شمار مي‌آيد. بنابراين انسان معتقد به خدا با تمام وجود و با استدلال و دلايل مختلف از اعتقاد بنيادين خود دفاع و مساله شرّ را توجيه مي‌كند. 

يكى از مهم‏ترين اعتراض‌هايى كه بر انديشه عدل الهى وارد شده، براساس مسأله شرور شكل مى‏گيرد. به اين معنا كه اگر خداوند عادل است، چگونه وجود شرور را برمى‏تابد و چگونه روا مى‏دارد كه جماعتى از بندگانش به انواع بلاها و مصيبت‌ها دچار شوند. از همين رهگذر، روزنه‏اى براي طرح مسأله شرّ، به مثابه يك مساله كلامى فراهم مي‌شود. متكلمانى كه به عدل الهى باور دارند، كوشيده‌اند تا به نحوى مساله «تعارض شرور با دادورزى خداوند» را پاسخ دهند.

البته بعد كلامى مسأله شرّ، هرچند يكى از مهم‏ترين ابعاد آن است، تنها جنبه آن نيست. مسأله شرّ، علاوه بر كلام، در حوزه‏هاى ديگرى نظير فلسفه (متافيزيك)، ادبيات و به تازگي نيز در فلسفه دين مطرح بوده است. شايد اين گستره وسيع، پيش از هر عامل ديگرى برخاسته از سرشت عمومى اين مسأله باشد.

دومين نشست «الهيات و مسأله شر» در دو بخش برگزار مي‌شود كه در بخش نخست عبدالله انصاري «مسأله شرّ در تفكر علامه جعفري» و سيدصدرالدين طاهري «شرور در فلسفه ابن‌سينا» را بررسي مي‌كنند.

در بخش دوم نيز قاسم پورحسن درباره «مسأله شر در حكمت اشراق و سهروردي»، عباس يزداني درباره «نظريه ريچارد سويين‌برن در فلسفه شرّ» و فاطمه احمدي درباره «حل مسأله شرّ در انديشه آيت‌الله جوادي آملي» سخن خواهند گفت.

اين نشست سه‌شنبه هفته آينده، 23 تيرماه، از ساعت 9 تا 12:30 در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي واقع در بزرگراه كردستان، خيابان 64 غربي برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط