شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵

«سیمونه ویل» روزنامه‌نگار و سیاستمدار فرانسوی به عنوان برنده امسال جایزه «هاینریش هاینه» شهر دوسلدورف معرفی شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این جایزه ادبی که 50 هزار یورو ارزش دارد، از معتبرترین جوایز ادبیات آلمان است.

هیات داوران در توضیح انتخاب «سيمونه ويل» اعلام کرد: «ویل» در سراسر دوران فعالیت خود از حقوق بشر و تفاهم ملت پشتیبانی کرده است. وی کاملا در مسیر «هاینریش هاینه» یعنی روح بخشیدن به اروپا سهیم بود و گام برداشته است. 

«ویل» از سال 1979 تا 1982 ريیس پارلمان اروپا بود. وی یک یهودی است که دوران نوجوانی‌اش را در اردوگاه‌های «آشویتس» و «برگن –بلزن» سپری کرده و از آن ها جان سالم به در برده است.او مادرش را در اردوگاه «آشویتس» و پدرش را در اردوگاه «برگن – بلزن» یا «لیتائون» از دست داده است. 

وی كه به عنوان وزیر بهداشت فرانسه از سال 1974 تا 1979 خدمت مي كرد، هنوز هم از محبوبترین زنان فرانسه به شمار می‌رود. او پس از ریاست بر پارلمان اروپا ،در فرانسه به قضاوت مشغول شد.«ویل» در مارس گذشته رسما در گروه 40 فرد جاودان مشهور آکادمی فرانسه پذیرفته شد. 

این شخصیت مطرح که تلفنی از تصمیم هیات داوران در انتخاب خود مطلع شد،در نخستین عکس العمل خود اظهار داشت: من بسیار مفتخرم و با خوشحالی جایزه «هاینریش هاینه» را می پذیرم.

این جایزه در دسامبر سال جاری میلادی در شهر دوسلدورف به «ویل» اهدا می شود. 

«سیمونه ویل» در سال های 1980 و 2005 به ترتیب موفق به دریافت جایزه «کارلز پرایز» اروپا و «پرنس آستوریاس» شده است.از برندگان پیشین جایزه «هاینریش هاینه» می‌توان به «کارل سوکمایر» 1972، «والتر ینس» 1981، «مکس فریش» 1989، «ریچارد فون وایس زکر» 1991 و «ولف بیرمان» 1993 اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها