سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۸
کنفرانس بین‌المللی روشنفکران پاکستان در يك کتاب

جنبه‌های مختلف کنفرانس بین‌المللی روشنفکران که در سال 1995 با حضور نخست وزیر فقید پاکستان در اسلام آباد برگزار شد، در قالب یک کتاب منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه نیوز، دولت پاکستان بین روز های 30 نوامبر تا 3 دسامبر 1995 کنفرانسی چهار روزه با عنوان «کنفرانس بین‌المللی روشنفکران» برگزار کرد که بیش از 400 هیات فرهنگی و علمی داخلی و خارجی در آن شرکت کردند. این کنفرانس توسط فرهنگستان ادبیات پاکستان برگزار و بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق پاکستان آن را افتتاح کرد.

اکنون فخار زمان رییس فرهنگستان ادبیات پاکستان می‌گوید دکتر امین ناصر از اعضای این فرهنگستان تمام جنبه‌های مهم این کنفرانس را در قالب یک کتاب منتشر کرده است. این کتاب مشتمل بر نطق بی‌نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان، مقالات هيات‌های پاکستانی و خارجی شرکت کننده، بیانیه اسلام آباد، مشخصات اعضای هیات‌ها، عکس ها و پوشش مطبوعاتی این کنفرانس است. 

بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان که در حادثه تروریستی دسامبر 2007 کشته شد، در این کنفرانس دو جایزه با نام‌های «جایزه بین المللی قاعد اعظم» با موضوع ادبیات و «جایزه بین‌المللی قائد عوام» را با موضوع دموکراسی به شرکت کنندگان اهدا کرد. موضوع این کنفرانس ، ادبیات، فرهنگ و دموکراسی بود.به گفته رییس فرهنگستان در طول این کنفرانس، یک شعر از ادبیات تصوف قرن چهاردهم پاکستان و گزیده ای از آثار ادبای پاکستانی در 6 زبان رسمی سازمان ملل و همچنین زبان فارسی ترجمه شده که این آثار نیز در این کتاب گنجانده شده است. 

مقام های پاکستانی می گویند که این کتاب به یک اثر تاریخی تبدیل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها