شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۷
«بهارستان سخن» منتشر شد

«بهارستان سخن» نوشته میرعبدالرزاق صمصام‌الدوله و با مقدمه، تصحیح و تعلیق عبدالمحمد آیتی، کتابی در حوزه علوم و فنون ادبی در 12 فصل است و تذکره شاعران پارسی‌گو از قرن چهارم تا زمان حیات مولف را شامل می‌شود.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تذکره‌نویسی فارسی در شبه‌قاره هند سابقه‌ای طولانی دارد و به همت محققان و اندیشمندان، در این زمینه آثار فراوانی تهیه و تدوین شده ‌است. «بهارستان سخن» تالیف میرعبدالرزاق صمصام‌الدوله معروف به شاهنوازخان از جمله این تذکره‌هاست.

میر عبدالرزاق در 29 رمضان سال 1111 هجری قمری در لاهور متولد شد. وی فردی اهل علم و فضل، شعرشناس و ادب‌دان بود و بر طبق آن‌چه در تارخ آمده، به ویژه در زمینه احوال امیران و پادشاهان تیموری هند و در علم رجال و انساب و اصطلاحات زبان فارسی صاحب‌نظر بوده‌ است.

از جمله آثار او می‌توان «مآثر الامراء در احوال امرا و سلاطین تیموریان هند»، مجموعه «رقعات در فن خوشنویسی و انشا و دبیری و نامه‌نگاری» و «فوائد الفواید در مسائل کلامی» را نام برد.

«بهارستان سخن» مطالب مهمی در فنون ادبی را شامل می‌شود و تنها به شرح احوال شاعران و ذکر نمونه شعر آنان نپرداخته‌ است.

«بهارستان سخن» کتابی در حوزه علوم و فنون ادبی مشتمل بر دوازده فصل است و فصل دوازدهم آن به شاعران پارسی‌گو، از قرن چهارم هجری(فردوسی) تا زمان حیات مولف(محمدرضا امیدی) اختصاص دارد.
اطلاعات جامع در زمینه علم و ادب دوره معاصر مولف، نگاه انتقادی آن به تذکره‌های پیش از خود و مراجعه مولف به منابع موثق ادبی و تاریخی و یادکردی از آنان در این کتاب از جمله ویژگی‌های آن است.

فهرست 12 فصل کتاب به شرح زیر است: در کلام منظوم، در عروض، در قوافی، در اقسام شعر و آداب انشاء، در بلاغت و فصاحت و بیان استحسان کلام(معانی و بیان)، در صنایع شعر شامل بدایع معنوی و صنایع لفظی، در معما و لغز، در علم انشاء و شرایط منشی، در خط، در بیان حروف و اعراب و الفاظ و تفسیر آن و املای آن، در قواعد لغت فارسی، در احوال فحول شعراء.

در پایان کتاب نیز بخشی با عنوان افزوده‌ها آمده که تعلیقات، واژه‌نامه، فهرست اعلام، فهرست کتاب‌ها و کتابنامه را شامل می‌شود.

«بهارستان سخن» نوشته میرعبدالرزاق صمصام‌الدوله و با مقدمه، تصحیح و تعلیق عبدالمحمد آیتی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و همچنین با پیشگفتاری از محمدرضا نصیری، دبیر و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی توسط انشتارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در 768 صفحه، شمارگان 1000 نسخهو قیمت 90000 ریال منتشر شده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط