شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۹
دادجو به «جدال آفتاب و برف» می‌رود

دره دادجو، شاعر و پژوهش‌گر ادبی نخستین مجموعه شعرش با عنوان «جدال آفتاب و برف» را آماده انتشار دارد و به زودی برای چاپ به ناشر می‌سپارد. شعرهای این مجموعه در قالب سپید و نیمایی سروده شده‌اند.\

دادجو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مجموعه شعر آماده انتشارش گفت: بیشتر سروده‌های این مجموعه در قالب‌های سپید و نیمایی هستند. البته در نظر دارم چند قطعه رباعی و مثنوی را نیز در کتاب بگنجانم.

وی ادامه داد: شعرهای این مجموعه دو بخش را شامل می‌شوند. یک بخش سروده‌هایم تا سال 1381 و بخش دیگر شعرهایی از سال 1381تا امروز را دربرمی‌گیرد. هنوز ناشر این مجموعه نهایی نشده است.

این شاعر در تشریح مضامین به‌کار گرفته شده در این سروده‌ها اظهار داشت: بخش عمده مضامین این شعرها حدیث نفس و مونولوگ‌های من است. دیگر سروده‌ها نیز دیالوگ‌هایی را تشکیل می‌دهند که رنگ اجتماعی آن‌ها بیش از سایر سروده‌هاست. همچنین درون‌نگری در این شعرها بسیار دیده می‌شود.

وی سروده‌هایش را متاثر از گرایش‌های شخصی‌اش خواند و توضیح داد: از آن‌جا که گرایش‌هایی به موسیقی و نقاشی دارم تصاویر هنری شعرهای من نیز به سمت مضامین ناب هنر رفته است.

دادجو قالب سپید را قالبی مناسب‌تر برای بیان اندیشه‌هایش خواند و افزود: پیش‌تر به قالب کلاسیک گرایش داشتم و شعرهایم در قالب‌های مثنوی و رباعی بودند. اما در حال حاضر دلبستگی‌ام بیشتر به قالب‌های سپید و نیمایی است؛ چراکه اندیشه‌هایم را در این قالب‌ها بهتر می‌توانم بیان کنم. 

وی در ادامه به یک مجموعه مقاله اشاره و تصریح کرد: حدود 20 مقاله را برای انتشار در قالب یک کتاب در نظر گرفته‌ام و در حال حاضر ویرایش نهایی این مقاله‌ها را در دست دارم.

دادجو درباره موضوع این مقاله‌ها گفت: مقاله‌های این مجموعه پیرامون موضوع‌هایی چون نقد رمان‌های معاصر آمریکای لاتین ، بررسی آثار کلاسیک و شخصیت‌ها و روایت‌هایی که در این آثار مشترک هستند و نقد قافیه در شعر کلاسیک ایران و آثار رودکی و نظامی هستند.

وی در پایان از لوح فشرده شعرهایش که آماده انتشار است خبر داد و افزود: بخشی از سروده‌هایم را با صدای خودم قرائت کرده‌ام که لوح فشرده این شعرها آماده انتشار است. 

پیش‌تر از دادجو کتاب «موسیقی شعر حافظ» توسط انتشارات زرباف اصل منتشر و راهی بازار نشر شده است. این شاعر همچنین مجموعه داستان «آبی فیروزه‌ای» و رمان بلند «فرصت کوتاه بود» را آماده انتشار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط