سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱
«تجلي معنا در هنر اسلامي» كتاب شد

كتاب «تجلي معنا در هنر اسلامي» نوشته جاناتان بلوم، شيلا بلر، كارل جي.دوري، ريچارد اتينگهاوسن و اولگ گرابر با ترجمه اكرم قيطاسي منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب يك بيان روايي است كه به بسياري از جنبه‌هاي مهم فرهنگ اسلامي مي‌پردازد، به ويژه جنبه‌هايي كه به طور بصري در معماري و ديگر هنرها جلوه مي‌كنند.

بخشي از مقدمه كتاب به تعريف هنر اسلامي پرداخته است. در اين عبارات هنر اسلامي نه تنها به هنري كه براي امور اسلامي توليد و استفاده مي‌شد، بلكه به هنري گفته مي‌شود كه توسط افرادي ساخته شده است كه در سرزميني زندگي مي‌كردند كه بيشتر مردم مسلمان بودند، و اين هنرها مورد استفاده آنها بوده است. 
 
هنر اسلامي به هنرهاي تمامي فرهنگ‌هاي اسلامي گفته مي‌شود، نه به هنر مرتبط با دين اسلام. 

در اين اثر عنوان شده، ايده هنر اسلامي مفهوم جديدي است كه توسط خود فرهنگ اسلامي ابداع نشد، بلكه ديگران آن را به كار بردند، هيچ يك از هنرمندان يا حاميان آنها هرگز اثر خود را به عنوان هنر اسلامي تصور نمي‌كردند، ‌ولي به احتمال اين هنرمندان در برخي نقاط و دوره‌ها، اثر خود را با عبارات جغرافيايي يا سلسله‌هاي حاكم در نظر مي‌گرفتند؛ مانند هنر سوري، مصري، عثماني و مغول.

در اين كتاب تاريخ اسلامي به سه دوره تقسيم شده، دوره اوليه، ريشه‌هاي اسلام و ظهور جوامع اسلامي را تا سال 900 ميلادي در برمي‌گيرد. طي اين دوره، بيشتر سرزمين‌هاي اسلامي تحت فرمانبرداري يك خلافت واحد كه در عربستان، سوريه يا عراق حكومت مي‌كرد، يك پارچه بودند. 

دوره مياني، فروپاشي خلافت در قرن دهم و ظهور قدرت‌هاي منطقه‌اي متعددي را با سنت‌هاي هنري مشخصي در برمي‌گيرد. در آخرين دوره، بيشتر سرزمين‌هاي اسلامي تحت فرمانبرداري حكومت يكي از ابر قدرت‌هاي عظيم امپراتوري قرار داشتند. حتي در سرزمين‌هايي كه اين قدرت‌ها به طور مستقيم حكومت نمي‌كردند، سازمان فرهنگي آنها اصول بيان هنري را ايجاد مي‌كردند. هنر سرزمين‌هاي اسلامي با هنر غرب، يعني جايي كه كلسياي مسيحي قرن‌ها حامي مهم و الهام بخش هنر بود، فرق مي‌كند. 

«ظهور اسلام»، «سال‌هاي 600-900 ميلادي»، «مساجد، كاخ‌ها و كاشي‌كاري، فاطميون در شمال آفريقا و مصر 910-1171»، «مصر تا سال 1060م»، «ايوبيان و سلسله‌هاي محلي اتابك‌ها، اسپانيا، عرب مغربي و مراكش»، «امپراتوري كبير 1500-1800 م»، «پايتخت‌ها و مجتمع‌ها: هنر ساختمان، خط و هنر كتاب»، «هنر منسوجات و آذين» و «جواهر آذين: هنرهاي تزئيني» فصل‌هاي اين كتاب را تشكيل مي‌دهد.

كتاب «تجلي معنا در هنر اسلامي» نوشته جاناتان بلوم، شيلا بلر، كارل جي.دوري، ريچارد اتينگهاوسن و اولگ گرابر با ترجمه اكرم قيطاسي در شمارگان 2500 نسخه و با قيمت 3900 تومان از سوي انتشارات سوره مهر به فروش مي‌رسد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها