سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
دست‌چيني از قوانين و موضوعات ديني در تعاليم اسلام

كتاب «تعاليم اسلام» به قلم علامه سيد محمدحسين طباطبائي و به كوشش سيدهادي خسروشاهي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه يكي ديگر از تأليفات ارزشمند علامه طباطبائي است، به زبان ساده و براي فهم عموم ـ‌به‌ويژه نسل جوان‌ـ درباره عقايد، اخلاق و عبادات از ديدگاه اسلام تأليف شده است.

تعاليم اسلام، مجموعه قوانين و مقررات فطري است كه سعادت دنيا و آخرت بشر را تامين مي‌كند. اين تعاليم از جنبه‌هاي مختلف فلسفي، كلامي، اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و تربيتي، گوناگون و گسترده است. بي‌ترديد گزينش مقوله‌هايي از آن، كار دين‌شناساني است كه بر زواياي آن تسلط و تبحر دارند و نقش آنها را در ارتباط با منظومه دين مي‌شناسند.

اثر حاضر، دست‌چيني از موضوعات اسلامي است كه به انتخاب و قلم متفكر بزرگ اسلامي، علامه سيد محمدحسين طباطبائي، در سه بخش اعتقادات، اخلاق و احكام تنظيم شده است و ذيل هريك از اين بخش‌ها، مطالب عميق و خواندني طرح شده است.

در بخشي از كتاب حاضر آمده است: «اسلام جامع‌ترين و كامل‌ترين اديان آسماني است كه به تمام نيازهاي جسمي و خواسته‌هاي معنوي و دروني افراد بشر توجه كامل دارد و اشعه تعاليم آن تار و پود وجود انسان را فراگرفته است. اسلام براي رستگاري، راهي را پيش پاي بشر قرار داده است كه هيچ‌گونه ابهام و اعوجاج و گمراهي در آن نيست، راهي است كاملا صاف و مستقيم: "يهدي الي‌الحق و الي طريق مستقيم؛ قرآن مردم را به سوي حق و به سوي يك راه و روشي كه يكنواخت و از هرگونه تضاد و تناقض دور است، راهنمايي مي‌كند.(سوره احقاف، آيه 30)" يعني با گرايش به آن، انسان مي‌تواند از توفان حوادث زندگي جان سالم به ‌در برد و با به كار بستن آن، انسان با سازمان آفرينش توافق پيدا كرده، هيچ‌گونه تضاد و يا تنافي و يا برخوردي با حركت عمومي و كمالي جهان پيدا نخواهد كرد و به عظمت هستي بيكران و وظايف عالي انساني و ايثار در راه تعالي زندگي اجتماعي آشنا خواهد گرديد.»

اسلام از نگاه نويسنده، ديني است كه از نظر احاطه و جامعيت علمي تمام حركات و سكنات و رفتار و كردار بشر را تحت‌نظر عميق خود قرار داده و براي او، حدود و مقررات و احكام مناسبي در اقتضاي زمان و مكان وضع كرده است. لذا در تعاليم اسلام، از حكم هيچ موضوعي فروگذار نشده است و از اين نظر، اسلام مي‌تواند در هر عصري جواب‌گوي مشكلات و مسائل گوناگون فردي، اجتماعي، اقتصادي، فكري، قضائي، سياسي، فلسفي و غيره باشد.

كتاب «تعاليم اسلام» پيش از اين توسط ناشران مختلف نيز به چاپ رسيده بود. سيدهادي خسروشاهي درباره ويژگي اين چاپ مي‌نويسد: «آنچه را ما اينك در ضمن مجموعه آثار علامه طباطبائي به علاقه‌مندان آثار استاد تقديم مي‌داريم، داراي اضافات و اصلاحاتي است كه براي آخرين‌بار زير نظر خود استاد انجام گرفت و مطالب پس از ويرايش لازم، فصل‌بندي و تنظيم به نظر مبارك استاد علامه(ره) رسيد و مورد موافقت ايشان قرار گرفت. علاوه بر چهار رساله اصلي ـ‌تعاليم اسلام‌ـ رساله ديگري از تاليفات استاد علامه كه تحت عنوان "اسلام و اجتماع" در دي ماه 1342 منتشر شده بود، در پايان اين مجموعه و براي تكميل مباحث آن، و طبق پيشنهاد و صلاحديد خود استاد، آورده مي‌شود كه همه چاپ‌هاي بيست‌گانه قبلي ـ‌و توسط ناشران مختلف‌ـ فاقد آن است. اميدوارم كه اين مجموعه كامل ارزشمند، براي شناخت عقايد و احكام اسلامي، در بين نسل جوان معاصر هم ـ‌‌‌مانند نسل جوان پيشين‌ـ نقش خاص خود را ايفا كند.»

ناشر اين كتاب نيز در باره چاپ آثار علامه طباطبائي مي‌نويسد: «موسسه بوستان كتاب، آثار حكيم الهي علامه طباطبايي را در 20 عنوان، به كوشش استاد سيدهادي خسروشاهي، منتشر كرده است كه بعدا به صورت "مجموعه آثار" در چند مجلد به تناسب موضوع، آنها نيز عرضه خواهند شد. اين آثار عبارتند از: قرآن در اسلام، شيعه در اسلام، شيعه، رسالت تشيع در دنياي امروز، رسائل توحيدي، انسان از آغاز تا انجام، بررسي‌هاي اسلام (2 جلد)، روابط اجتماعي در اسلام، آغاز فلسفه، نهايت فلسفه، اصول فلسفه رئاليسم، مجموعه رسائل (3 جلد)، تعاليم اسلام (كتاب حاضر)، سنن‌النبي، مصاحبات، گلچيني از معارف و مستدركات. علاوه بر 20 عنوان فوق، با تلاش ساير پژوهشگران، برخي ديگر از آثار علامه (تاكنون 13 عنوان) كه جلدهاي ديگر اين مجموعه است، منتشر و يا آماده انتشار شده است.»

در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي از آيات، روايات، اعلام و مكان‌ها به چاپ رسيده است.

چاپ سوم كتاب «تعاليم اسلام» در شمارگان 3000 نسخه، 380 صفحه و بهاي 53000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها