یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۹
روابط ايران و عراق در تاريخ معاصر بررسي مي‌شود

«بررسي روابط ايران و عراق در تاريخ معاصر» و همچنين نقد و بررسي «کتاب خاطرات جلال طالباني» رئيس جمهور عراق با حضور شخصيت‌هاي دانشگاهي و محققان تاريخ معاصر برگزار مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) جلسه سخنراني و پرسش و پاسخ «بررسي روابط ايران و عراق در تاريخ معاصر» و همچنين نقد «کتاب خاطرات جلال طالباني» رئيس جمهور عراق نوشته و تحقيق دکتر عرفان قانعي فرد، با حضور شخصيت‌هاي برجسته دانشگاهي و محققان تاريخ معاصر برگزار مي‌شود.

اين جلسه از طرف گروه تاريخ و باستان‌شناسي واحد دانشگاهي تهران مرکز، با مديريت دکتر فياض زاهد و با حضور افتخاري دکتر اسعد اردلان، استاد حقوق بين‌الملل بخش مطالعات وزارت امور خارجه برگزار مي‌شود و در آن چندين شخصيت دانشگاهي و همچنين محققان تاريخ معاصر به سخنراني مي‌پردازند.

«صادق زيبا کلام» استاد علوم سياسي دانشگاه تهران، پژوهشگر و تحليلگر سياسي درباره «بررسي روابط ايران و عراق تا قرارداد 1975» سخن خواهد گفت و «فياض زاهد» استاد تاريخ دانشگاه آزاد و روزنامه‌نگار درباره «تأثير قرارداد 1975 تا آغاز جنگ تحميلي» سخنراني خواهد كرد.

«جلال جلالي‌زاده» استاد الهيات دانشگاه تهران و نماينده سابق مردم سنندج در مجلس شوراي اسلامي در مورد «نقش طالباني در روابط ايران و عراق»، «مرتضي رسولي» محقق تاريخ معاصر و عضو مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران درباره «ضرورت تحقيق تاريخ شفاهي قوميت‌ها» و «عرفان قانعي فرد» محقق تاريخ معاصر و مؤلف کتاب خاطرات جلال طالباني درباره «چالش‌هاي تحقيق درباره تاريخ معاصر عراق» سخن خواهد گفت.

احتمالاً افتتاح‌ اين مراسم با سخناني از سفير عراق؛ محمد مجيدالشيخ و همچنين مسوول ميز عراق در وزارت امور خارجه، کماليان آغاز خواهد شد.

زندگي و خاطرات جلال طالباني، رييس جمهوري عراق، در كتاب «پس از شصت سال» از سوي نشر علم منتشر شده است. اين اثر، جلد اول از مجموعه سه جلدي است که درباره زندگي جلال طالباني، رئيس جمهوري عراق، نوشته شده است و خاطرات و رويدادهاي سال 1933 تا 1966 ميلادي را دربر مي‌گيرد.

بر اساس مطالب كتاب، جلال طالباني، رئيس اتحاديه ميهني کردستان عراق و رييس جمهوري عراق، از رهبران کُرد اين كشور است که در اين مقطع تاريخي به اين موقعيت، يعني رياست بر يک کشور عربي دست يافته است. وي پشتوانه سال‌ها تلاش را در عراق و ايران دارد و علاوه بر آن از هوش خاصي نيز برخوردار است.

اين کتاب براي شناخت اوضاع کردستان عراق در اين دوره از اهميت بالايي برخوردار است. از عنوان‌هاي فصول هفت‌گانه اين كتاب مي‌توان تولد در خانقاه، گذر از مکتب نخست، در جست‌وجوي انديشه دگر، اميد صوفي در کاشانه پير، حکايت در گرداب حايل، فرادي پيشگاه حقيقت و عهد با ابراهيم در آتش را نام برد.

دانشجويان و علاقه‌مندان براي شركت در اين جلسه مي‌توانند صبح دوشنبه 10 خردادماه ساعت 10به مجتمع دانشگاهي ولي عصر(عج) واحد دانشگاهي تهران، واقع در ميدان امام حسين، جنب بيمارستان بوعلي، دانشکده ادبيات، طبقه 5، سالن فردوسي مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها