سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۱
«غرب‌شناسي علماي شيعه در تاريخ معاصر ايران» در راه است

نتايج پژوهش «غرب‌شناسي علماي شيعه در تاريخ معاصر ايران» در كتابي با همين عنوان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي منتشر خواهد شد. توجه به مستندات تاريخي و فتاواي علما در زمينه‌هاي مختلف از نكات برجسته اين نوشتارند.\

ياسر عسگري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين پژوهش را از آثار «حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر احمد رهدار» خواند و گفت: كتاب «غرب‌شناسي علماي شيعه در تاريخ معاصر ايران» اكنون مراحل پيش از نشر خود را طي مي‌كند.

وي با بيان اين كه اين مجموعه در بردارنده هفت فصل گوناگون در حجمي بالغ بر 900 صفحه است، بيان داشت: از عناوين اين فصول مي‌توان «كليات»، «موضع عالمان شيعه در قبال چهره كلامي ـ مسيحي غرب در ايران»، «موضع‌گيري عالمان شيعه در قبال چهره سياسي ـ نظامي»، «موضع‌گيري عالمان شيعه در قبال چهره اقتصادي غرب»، «رويارويي فكري ـ فرهنگي علماي شيعه با غرب»، «جمع‌بندي» و «ضمايم» را نام برد.

عسگري عنوان داشت: در بخش جمع‌بندي «غرب‌شناسي علماي شيعه در تاريخ معاصر ايران» مباحثي مانند رويكردهاي مواجهه با غرب، ابعاد غيريت غرب نسبت به ما، غرب‌شناسي جريان دانشگاهي، انقلاب اسلامي و گذار از غرب، عنوان و بررسي شده‌اند.

وي درباره نكات برجسته و قابل توجه اين پژوهش يادآور شد: نخستين باري است كه پژوهشي به اين شكل و در اين حوزه صورت گرفته، يعني غرب‌شناسي از نگاه علماي شيعه بررسي شده است و مستندات تاريخي، فتاويي كه علما در زمينه‌هاي مختلف عنوان كرده‌اند، به همراه كتاب‌ها و رسالاتي كه از آنها منتشر شده‌، علاوه بر متن كتاب در ارجاعات به عنوان منابع نيز معرفي مي‌شوند. 

مسوول دفتر گروه مطالعات اسلام و غرب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، مخاطبان اصلي كتاب «غرب‌شناسي علماي شيعه در تاريخ معاصر ايران» را پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه غرب‌شناسي و تاريخ معاصر ايران خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط