یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۱
فتح الله مجتبایی به شهر کتاب می‌‌‌‌رود

نشست نقد كتاب "شرح شكن زلف"، شامل مجموعه مقالات فتح الله مجتبايي درباره شعر حافظ با حضور نويسنده و احمد مسجد جامعي، بهاء‌الدين خرمشاهي و اصغر دادبه در شهر كتاب برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی شهر کتاب، "شرح شکن زلف" تازه‌ترین اثر فتح الله مجتبایی در بررسی و تحلیل محتوایی و فرمی غزل‌های حافظ است.

این کتاب شامل نكاتي است كه در طي ساليان گذشته در كلام خواجه شيراز و تامل در ابيات غزل‌هاي او نگاشته شده است و در بردارنده ‪ ۱۰‬مقاله تحقيقي درباره شعر حافظ است. نشست هفتگي شهر كتاب سه‌شنبه ‪ ۳۰‬مرداد ساعت ‪ ۱۷‬به نقد و بررسي اين كتاب اختصاص دارد. 

فتح الله مجتبایی در آذرماه 1306 در تهران متولد شد. مقدمات ادبیات و علوم رسمی را در فراهان فرا گرفت و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان‌های اراک به پایان رساند. در سال 1332 از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و دانشسرای عالی درجه لیسانس گرفت، و از آن سال تا 1338 در دبیرستانهای اراک و تهران و دانشسرای عالی به تدریس ادبیات و زبانهای خارجی اشتغال داشت. 

وی در سال 1339 از طرف وزارت فرهنگ آن زمان برای آشنایی با روش‌های جدید تألیف کتاب‌های درسی به خارج از کشور اعزام شد و پس از یک دوره مطالعه و تحقیق در این زمینه در آمریکا (دانشگاه کلمبیا، نیویورک) به کشور بازگشت و مأمور تهیه و تدوین کتاب‌های درسی در ادبیات برای دبیرستان‌ها شد.
 
مجتبایی در 1341 به وابستگی فرهنگی ایران در پاکستان و مدیریت خانه‌های فرهنگی ایران در شهر لاهور منصوب شد، و تا سال 1344 در آنجا به خدمات فرهنگی و تحقیق در فرهنگ اسلامی-- ایرانی شبه قاره مشغول بود.
 
این استاد زبان و ادبیات فارسی در طول دوران خدمات فرهنگی خود نزدیک به 200 عنوان کتاب و مقاله و شعر و نقد کتاب به صورت تألیف و ترجمه و تصحیح به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ایران و خارج از ایران منتشر کرده است. 

«شعر جدید فارسی»،«چیترا و گزیدۀ اشعار»، «بوطیقا ـ هنر شاعری، ترجمه رساله شعر ارسطو»، «گزیدۀ اشعار رابرت فراست»، «عصر طلایی یونان و فلسفه و هنر آن» و تصحیح «طوطی‌نامه» اثر ضیاءالدین نخشبی از دیگر آثار مجتبایی هستند. 

شهر كتاب مركزي در خيابان حافظ شمالي، نبش زرتشت شرقي واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط