سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۶
رییس دانشگاه الزهرا: بررسی سیر تفکر خیام ضروری است

محبوبه مباشری، استاد زبان و ادبیات فارسی و رییس دانشگاه الزهرا معتقد است در بررسی جنبه‌های شعری خیام باید آثار و شخصیت این شاعر از جنبه‌های مختف بررسی شود و مراحلی که اندیشه این حکیم طی کرده را در نظر داشته باشیم.\

مباشری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره خیام و ویژگی‌های این شاعر گفت: حکیم عمر خیام از جمله استثناها در تاریخ ادبیات ما و حکیم، فقیه و اخترشناس است. اگر به دقت آثار این حکیم را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که جنبه فقهی او بر جنبه شعری‌اش غلبه می‌کند.

وی با تاکید بر شناخت همگان از خیام به عنوان شاعر اظهار داشت: دوران زندگی خیام به چند دوره تقسیم می‌شود. یکی از این دوره‌ها، دوره‌ای است که او در باب آفرینش و خلقت شک و تردید داشت. البته این دوره برای او معبر و نه منزل بوده است.

رییس دانشگاه الزهرا ادامه داد: بسیاری از اشعار که از آنِ خیام می‌دانیم منسوب به اوست؛ چراکه به دلیل این مرحله در زندگی خیام هر شاعری که قصد داشته است در باب انکار مسئله‌ای سخن بگوید و یا در پرده مطلبی را بیان کند، شعرش را به خیام منسوب کرده است.

وی از راهیابی رباعیات خیام به اروپا یاد و تصریح کرد: شعر خیام پس از ترجمه و انتشار در اروپا به سرعت با استقبال اروپاییان مواجه شد.

مباشری در ادامه تاکید کرد: در بررسی جنبه‌های فکری خیام باید تمام ویژگی‌ها و اندیشه‌های او را در نظر داشته باشیم و سیر تفکر این شاعر را بررسی کنیم.

وی افزود: خیام از جمله شاعرانی بوده که بر حافظ تاثیر بسزایی داشته  و یکی از عوامل موثر بر تفکر حافظ است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    عاااااالی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط