دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۵
به رغم تاریکی‌ها، از زندگی کردن متاسف نیستم

«محمود السعدنی» نویسنده و روزنامه نگار نامدار مصری در سن 82 سالگی پس از سال‌ها تحمل بیماری درگذشت.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط، آخرین جملات وی بر بستری بیماری به اطرافیانش چنین بود: «به رغم تاریکی‌هایی که سراسر زندگی مرا در بر گرفته بود و باعث شد من تهی و افسرده باشم، اما با این حال از زندگی کردن متاسف نیستم چرا که این‌ها روزهای زندگی ام بودند.»

مراسم یادبود اين نويسنده در روزهای جمعه 7 می و شنبه 8 می در شهرهای جیزه و قاهره برگزار شد و قرار است طی روزهای آینده در شهرهای «شرم الشیخ» و «اسکندریه» نیز مراسم یادبودی برای السعدنی برگزار شود.

السعدنی در 28 فوریه 1928 در جیزه به دنیا آمد. وی که نگرش‌های کمونیستی نیز داشت از انقلابیون انقلاب 23 ژوئن به رهبری جمال عبدالناصر علیه نظام پادشاهی مصر بود. پس از پیروزی انقلاب مصر به رهبری «جمال عبدالناصر» در روزنامه «الجموریه» به کار مشغول شد. هنگامی که «انور سادات» به پست ریاست جمهوری مصر رسید او را به همراه ده‌ها روزنامه‌نگار دیگر از روزنامه الجمهوریه اخراج کردند.

وی سابقه کار در مجله «کشکول»، روزنامه «المصری»، انتشارات «الهلال» و مجله کاریکاتوری و پر سر و صدای «طوغان» که به سرعت بسته شد، نیز دارد.

از مهمترین کارهای السعدنی می‌توان به «خاطرات سعدنی»، «پسر شقی»، «مسافری بر پیاده رو»، «السعلوکی در بلاد افریکی»، «الموکوس در بلاد فلوس»، «سفرهای ابن عطوطه»، «امریکا یا ویکا»، «عزبه بنایوتی»، «قهوه کتکوت»، «ظریف‌ها»، «خنده‌دارها»، «مصر از تانی»، «پسر شقی در زندان»، «الاغی از شرق»، «سرزمینی که بر می‌دارد و سرزمینی که می‌گذارد»، «راهی به زمش» و «الحان آسمانی» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها