جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۶
يك اقتباس موفق ديگر از چخوف

اقتباس سينمايي از يك رمان كوتاه آنتون چخوف با عنوان «دوئل» با استقبال منتقدان روبه رو شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از هاليوود ريپورتر، با وجود اين كه بارها و بارها از آثار آنتون چخوف نويسنده و نمايشنامه نويس شهير روسي، اقتباس‌هاي سينمايي و تئاتري صورت گرفته، اما هنوز مي‌توان نكات جديدي در اين آثار كشف كرد. 

«دوئل» فيلمي كه توسط «داور كاساشويلي» كارگردان گرجستاني ساخته شده در نشست فيلم نيويورك به نمايش درآمد و با استقبال منتقدان رو به رو شد. 

كاساشويلي كه نخستين كارش را با «آخرين ازدواج» در سال 2001 شروع كرده، اين فيلم را به زبان انگليسي در كرواسي فيلمبرداري كرده است. «دوئل» درباره گروهي از روس‌ها و روابط بين آنهاست كه در شهر ساحلي قفقاز در كنا درياي سياه جمع شده‌اند.
 
در مركز اين گروه لائوسكي با بازي اندرو اسكات حضور دارد؛ يك آريستوكرات عميقا عصبي و خودبين كه خود را به اين منطقه خلوت منتقل كرده است. او با زني همراه است در حالي كه هيچ برنامه‌اي بر اي آينده ندارد. با اين حال روابط اين دو در آشنايي با جمعي كه آنجا حضور دارند، دستخوش تغييراتي مي شود و جايگاه آنها را عوض مي‌كند.
 
در اين اثر كه توسط ماري بينگ به فيلمنامه تبديل شده، به خوبي همه پيچيدگي‌هاي شخصيت‌ها و موقعيت آنها تحليل شده است. كارگردان نيز به خوبي از پس خلق فضاي مورد نياز داستان برآمده است.

دوئل را چخوف در سال 1897 منتشر كرد. اين رمان كوتاه یکی از مشهورترین آثار او و تصویرگر واقعي آشفتگی روحی روس‌ها در سال‌هاي پاياني قرن نوزدهم است. در اين رمان تقریباً همه شخصیت‌ها‌ موجوداتی ضعیف‌اند كه مي‌دانند به دنبال چيزي هستند كه دور از دسترس و خارج از حيطه توانايي آنهاست. 

لائوسکی تمام روز را در خلوت به غذا خوردن و وقت‌گذراني می‌گذراند. اما آشنايي با فون کورن، زیست‌شناس آلمانی‌الاصل، که به شدت از لائوسکی متنفر است، زندگي او را تغيير مي‌دهد چون بالاخره فون کون بهانه­ای پیدا می­کند تا با لائوسکی دوئل کند. هرچند دوئل بی‌نتیجه به پایان می­رسد، اما لائوسکی كه مرگ را حس کرده زندگی تازه­ای را شروع می­کند. 

تحليل و كالبدشكافي چخوف از اين شخصيت كه نفرت از خودش را با بدي كردن به ديگران جبران مي‌كند، درخشان است.

سال 2010 صدو پنجاهمين سال تولد چخوف است و به اين مناسبت برنامه‌هاي مختلفي در سراسر جهان برگزار مي‌شود. آنتون چخوف در سال 1860 به دنيا آمد و در سال 1904 درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها