سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۴
زندگی و آثار داستایفسکی از نگاه ماتسکه‌ویچ به نمایشگاه رسید

کتاب «زندگی و آثار فیودر داستایفسکی از نگاه دیگر» به قلم استانیسلاو ماتسکه‌ویچ، نویسنده لهستانی، به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شد. این کتاب برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب تهران توزیع می‌شود.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب را روشن وزیری به فارسی ترجمه کرده و ترجمه او توسط موسسه انتشاراتی «نشر نی» روانه بازار کتاب ایران شده است.

ماتسکه‌ویچ در این کتاب در ۲۳ فصل، به زندگی و آثار داستایفسکی، نویسنده اهل روسیه پرداخته است. فصل‌های این کتاب به صورت ترکیبی هرکدام به بخشی از زندگی یا به یکی از آثار داستایفسکی اختصاص یافته است. نکته قابل توجه در این اثر نویسنده لهستانی این است که داستایفسکی، نویسنده ملی‌گرای روس، از لهستانی‌ها نفرت داشت. خود نویسنده در فصل‌های آغازین این کتاب به این نکته اشاره می‌کند و می‌نویسد: «نویسنده روس لهستانی‌ها را خوار می‌شمرد، از یهودیان بیزار بود و از کل اروپای غربی نفرت داشت.»

«زندگی و آثار فیودر داستایفسکی» اولین اثر ماتسکه‌ویچ است که به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده است. این نویسنده، روزنامه‌نگار و حقوق‌دان لهستانی در سال ۱۸۹۶ متولد شد. در زمان تولد او لهستان کشور مستقلی نبود و خاک این کشور در اشغال اتریش، آلمان و روسیه بود. وی به عنوان حقوق‌دان نماینده مجلس شد و نوشتن را با روزنامه‌نگاری آغاز کرد. این نویسنده در آغاز جنگ دوم جهانی در سال ۱۹۳۹ و بعد از حمله ارتش آلمان نازی به لهستان، کشور خود را ترک کرد و ابتدا در پاریس و سپس در لندن زندگی کرد. وی در خارج از لهستان با گروه‌های زیرزمینی مقاومت لهستانی همکاری داشت و حتی زمانی کوتاه نخست‌وزیر دولت در تبعید لهستان بود.

ماتسکه‌ویچ از سال ۱۹۵۶ به لهستان برگشت، از سیاست کناره گرفت و فقط به نوشتن مشغول شد. از جمله آثار معروف او می‌توان به «سرخوردگی‌های من» و «تاریخ لهستان از ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ تا سپتامبر ۱۹۳۹» اشاره کرد.

کتاب «زندگی و آثار فیودر داستایفسکی از نگاهی دیگر» کتاب کاملی درباره داستایفسکی است. وی ترکیبی از تحولات زندگی، نامه‌های شخصی و روابط داستایفسکی را در کنار بررسی مختصر آثارش با نثری روان و موجز، نگارش کرده است.

ترجمه فارسی این کتاب ۲۹۳ صفحه چاپی را اشغال کرده است. این اثر که به تازگی توسط نشر نی چاپ شده برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب تهران (۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت) عرضه می‌شود.

این کتاب در شمارگان ۱۶۵۰ نسخه چاپ شده و با قیمت پنج‌هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها