دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۶
«صدایم را از پرنده‌ها پس بگیر» منتشر شد

نخستین مجموعه شعر لیلا کردبچه با عنوان «صدایم را از پرنده‌ها پس بگیر» توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر شده و در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه می‌شود. شعرهای این مجموعه در قالب سپید و با نگاهی زنانه سروده شده‌اند.\

کردبچه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره این مجموعه شعر گفت: این دفتر شعر شامل 50 قطعه شعر سپید سروده شده طی سال‌های 1386 و 1387 می‌شود. شعرهای مادرانه، عاشقانه، اجتماعی و شعرهای زنانه، البته نه شعرهای فمنیستی بلکه سروده‌هایی که به اوضاع و احوال زنان می‌پردازند، موضوع سروده‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

وی به آغاز فعالیتش در حوزه شعر اشاره کرد و افزود: از سال 1380 در حوزه غزل به سرایش شعر مشغول بودم. اما غزل‌های خود را در آن دوران تنها تجربه‌های خامی در حوزه شعر می‌دانم و معتقدم شروع فعالیت حرفه‌ای و جدی من از سال 1386 و سرودن شعر در قالب سپید بوده است.

این شاعر با تاکید بر این امر که شعر همچون هر هنر دیگری تازمانی‌که به مخاطب عرضه نشود قابل ارزیابی نیست اظهار داشت: شاعر یا هر هنرمند دیگری تنها زمانی‌ می‌تواند ارزیابی دقیقی از کار خودش داشته باشد که هنرش را به مخاطب آن حوزه ارائه کرده باشد. در حوزه شعر شاعران می‌توانند سروده‌های خود را در نشریات و یا وبلاگ‌های ادبی منتشر کنند اما از آن‌جا که کتاب نمونه کار منسجم‌تری به‌حساب می‌آید، مناسب‌تر است.

وی در ادامه درباره عوامل موثر بر زبان شعری یک شاعر توضیح داد: شاعران کلاسیک‌سرا و سپید سرا باید فعالیت خود را از شعر کلاسیک آغاز کنند. نه بدان معنا که حتما شعر کلاسیک بسرایند بلکه باید با مطالعه آثار کلاسیک به پختگی زبانی برسند.

کردبچه در پایان تصریح کرد: مطالعه برای یک شاعر باید بی‌وقفه باشد و حوزه‌های گسترده‌ای را شامل شود. شاعران برای رسیدن به جهان‌بینی ویژه خود بهتر است در همه زمینه‌ها از جمله‌ تاریخ، جامعه‌شناسی، جغرافیا و فلسفه مطالعه داشته باشند تا دیگاه جامعی نسبت به این حوزه‌ها پیدا کنند.

لیلا کردبچه کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی است. او علاوه بر شعر دستی بر نقد و تحلیل تاریخ ادبیات نیز دارد.

مجموعه شعر «صدایم را از پرنده‌های مرده پس بگیر» شامل 50 قطعه شعر سپید در 120 صفحه توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر شده و در نمایشگاه کتاب امسال (15 تا 25 اردیبهشت) ارائه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط