شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۲
زندگي و محيط ماركس از نگاه «آيزايا برلين»

كتاب «كارل ماركس: زندگي و محيط» نوشته آيزايا برلين، فيلسوف ليبرال بريتانيايي كه زندگي فكري ماركس را به دور از تعصبات سوسياليست‌ها به تصوير مي‌كشد، در نمايشگاه كتاب تهران عرضه خواهد شد.\

رضا رضايي، مترجم اين اثر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به ارايه اين اثر در نمايشگاه كتاب تهران اشاره كرد و گفت: اين كتاب دو سال پيش منتشر شد، اما انتشارات ماهي به دليل كمياب شدن آن اقدام به انتشار دوباره اين اثر براي ارايه در نمايشگاه كتاب كرده است.

وي درباره اهميت اين اثر گفت: آيزايا برلين به اين كتاب اهميت فراواني بخشيد، زيرا او به هيچ وجه سوسياليست نيست و فيلسوفي ليبرال به شمار مي‌آيد كه به دور از تعصب نظرياتش را درباره ماركس بيان مي‌كند.

رضايي ادامه داد: برلين با رويكردي منصفانه بسياري از نظرات ماركس را مي‌پذيرد يا نقد مي‌كند، در حقيقت اين كتاب كه زندگي فكري اين انديشمند را به تصوير مي‌كشد، اثري بي‌طرفانه در ميان كوهي از آثار مرتبط با ماركس است. 

مترجم رمان «غرور و تعصب» درباره كتاب ديگري كه از آيزايا برلين با عنوان «مجوس شمال، یوهان گئورگ هامان و خاستگاه‌های عقل ناباوری جدید» ترجمه كرده است، گفت: اين اثر درباره «هامان»، فيلسوف قرن هجدهم آلمان است كه در عصر كانت مي‌زيست. او برخلاف كانت، به عقل‌گرايي وقعي نمي‌گذاشت و عقل‌گريز بود. به اعتقاد برلين رمانتيسم از انديشه‌هاي هامان آغاز شد.

آیزایا برلین ششم ژوئن سال ۱۹۰۹ به دنيا آمد و در پنجم نوامبر 1997 درگذشت. او فیلسوف سیاسی، اندیشه‌نگار، نظریه‌پرداز سیاسی، استاد دانشگاه و جستار‌نویس بریتانیایی بود. آوازه‌اش در بیشتر عمر مرهون دفاع از لیبرالیسم، گفت‌وگو‌های مهم و درخشان، حمله به تحجر، تعصب و تندروی سیاسی و نوشته‌های قابل فهم در زمینه‌ تاریخ اندیشه‌هاست.

چاپ دوم كتاب «كارل ماركس: زندگي و محيط» را نشر ماهي در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ارايه مي‌كند.

بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با حضور ناشران داخلي و خارجي از 15 تا 25 ارديبهشت‌ ماه در مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط