شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۸
«ادب پهلواني» با مقاله‌اي از مهرداد بهار منتشر شد

«ادب پهلواني» كه پژوهشي درباره دوره‌هاي پهلواني در ايران است، به كوشش محمد‌مهدي موذن‌جامي از سوي انتشارات ققنوس منتشر شد. در اين كتاب كه براي اولين بار در سال 2000 در لندن به چاپ رسيد، مقاله‌اي در متن‌شناسي از مهرداد بهار درج شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين كتاب كه مطالعه‌اي در تاريخ ادب ديرينه ايراني از روزگار زرتشت تا دوره اشكانيان است، چهار مقاله در متن‌شناسي از جلال خالفي مطلق، مهرداد بهار، محمود روح الاميني و خجسته كيا به چاپ رسيده است. 

مولف در پيشگفتار اول اين كتاب كه در چاپ سال2000 نسخه لندن منتشر شده، ‌اين‌گونه توضيح داده است:
«هدف اوليه از نوشتن اين گزارش پيوند زدن دوره پيش اسلامي به صدر ادبيات فارسي است،‌ گرچه فاصله عهد ساساني تا پس از اسلام هنوز پيموده نشده، اما گمان من آن است كه ادب ساساني نيمه روشن‌تر از ادب باستاني ايران است و آميختگي ادب و شخصيت‌هاي ساساني با ادبيات فارسي آن اندازه هست كه شناختي ولو اجمالي از آن‌ها وجود داشته باشد....»

اين مولف در متن ديگري بر اين كتاب با نام «پيشگفتار چاپ جديد» نوشته:

«خزانه ادب و فرهنگ باستاني ايران چندان غني است كه هر ساله با وجود همه محدوديت‌هاي آكادميك و فقدان مشوق‌هاي ضروري براي شناخت ادب ديرينه اين مرز و بوم، ده‌ها مقاله و رساله منتشر مي‌شود كه خود از عظمت كار حكايت دارد و هنوز البته را ه درازي ناكوفته در برابر است...
تاريخ ‌نويسي هر دانشي آن زنجيره‌اي است كه آثار آن دانش را به هم مي‌پيوندد يا از هم جدا مي‌كند و ‌بنابراين در مورد تاريخ ادبي بدون دنبال كردن تحولات فرهنگي و انعكاس آن در متن ادبي، زباني ممكن نيست.»

اين كتاب در بخش اول كه «در‌آمد» نام گرفته، «ادب اساطيري –پهلواني» را بررسي كرده است و در بخش دوم در قالب سرفصل‌هايي به دلايل افول عصر پهلوي پرداخته است. عناوين اين بخش عبارتند از: زرتشت، تاريخ حيات زرتشت، جغرافياي زرتشت، بر‌آمدن پيامبر، زرتشت و آيين مهر..

عصر تاريخي(دنياي ماد و هخامنشي)، ميراث اشكاني(عصر تكوين حماسه ملي ايران)، و گاهشماري رويدادهاي مهم تاريخي، از ديگر فصل‌هاي تشكيل دهنده اين كتابند.

«كتابشناسي گزيده مطالعات فرهنگ باستاني ايران»(ده ساله، 1377 الي 1387) نيز بخش پاياني اين كتاب را به خود اختصاص داده است.

كتاب «ادب پهلواني» نوشته محمد‌مهدي موذن‌جامي، اسفند سال گذشته(88) به شمارگان 1650 نسخه، چاپ اول انتشارات ققنوس است.

اين كتاب416 صفحه‌اي با قيمت 7500 تومان ارايه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط