سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
«گلستان سعدی» با بازنگری تجبر منتشر می‌شود

نیما تجبر، پژوهش‌گر و دانشجوی دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی بازنگری و تصحیح انتقادی «گلستان سعدی» را برا اساس نسخه‌های موجود از این اثر در دست دارد._

تجبر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب جدیدی که در دست تالیف دارد گفت: بازنگری و تصحیح انتقادی «گلستان سعدی» کار جدیدی است که در دست دارم و تصحیح و تالیف آن تا پایان امسال به اتمام می‌رسد. این تصحیح براساس چاپ‌های موجود از «گلستان» صورت می‌گیرد. از جمله این نسخه‌ها می توانم به تصحیح غلامحسین یوسفی و حسن انوری از این اثر اشاره کنم.

وی با تاکید بر این امر که این تصحیح متفاوت است و باب‌بندی‌های جدیدی دارد توضیح داد: سعدی حکایت‌هایی را ذیل نام یک باب آورده که با موضوع آن همخوانی ندارد. در این کتاب حکایت‌های مشابه را در یک باب گنجانده‌ام. اگر تمام این حکایت‌ها را در یک جا قرار دهیم نظر سعدی نسبت به آن موضوع روشن می‌شود.

تجبر ادامه داد: به عبارت دیگر در این کتاب دسته‌بندی‌هایی که از قدیم در گلستان رایج بوده است را به‌گونه‌ای دیگر ارائه کرده‌ام و در مقدمه این کتاب این مسئله را تشریح کرده‌ام. همچنین در ارتباط با این موضوع که علت فاصله امروزی ما با «گلستان» چیست و چرا کمتر «گلستان» می‌خوانیم نیز توضیحاتی ارائه شده است.

وی در پایان به دیگر مطالب گنجانده شده در مقدمه این کتاب اشاره و تصریح کرد: علاوه بر ارائه متفاوت عنوان باب‌ها و مضامین آن‌ها در مقدمه، سابقه تصحیح گلستان و اهمیت این کتاب در جهان نیز پرداخته و تشریح شده است.

نیما تجبر دانشجوی دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد است. وی کارشناسی ارشد خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی خود را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده است.

نگاهی به موسیقی رزم، بزم و شکار در شاهنامه فردوسی، در کتابی با عنوان «از آواز ابریشم و بانگ نی» نوشته تجبر به تازگی توسط نشر آگاه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط