دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
رهيافتي نو در فقه مقارن

چاپ نخست كتاب «با انديشوران مسلمان (رهيافتي نو در فقه مقارن)» نوشته استاد سيدعلي شهرستاني با ترجمه بخش فرهنگي موسسه امام هادي(ع) از سوي نشر يوسف فاطمه(ع) منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نويسنده اين اثر، درستي و استواري فقه اماميه را از ميان كتاب‌هاي صحاح و سنن اهل سنت استخراج و ارائه كرده است.

به عقيده نويسنده، بعضي از مغرضان، در زمان‌هاي گوناگون به تحريكاتي در كتاب‌هاي فقهي و اعتقادي و تاريخي، درباره مشروعيت فقه شيعه دامن مي‌زنند. از اين‌رو، نويسنده اين كتاب سعي كرده تا نگاه خوانندگان را به اين مساله جلب كند و درستي و استواري فقه اماميه را از ميان كتاب‌هاي صحاح و سنن اهل سنت درآورد و به همگان بنماياند.

ابن خلدون، در فصل هفتم از مقدمه‌اش ـ‌باب علم‌الفقه و فرائض و احكام آن‌ـ مي‌نويسد: «اهل‌بيت با مذاهب خود ساخته‌شان و فقهي كه ويژه آنان است، راه خاص خودشان را در پيش گرفتند... ما چيزي از آيين آنها را [در دين خودمان] سراغ نداريم و از كتاب‌هاشان روايت نمي‌كنيم، و اثري از هيچ يك از آنها جز در همان جاهاي خودشان وجود ندارد.» و دكتر محمد كامل حسين در مقدمه‌اش بر موطا مالك مي‌نگارد: «شيعه از طريق امام صادق(ع) احاديث فراواني را روايت مي‌كند كه جز در كتاب‌هاي شيعه، جاي ديگر آنها را نمي‌يابيم.» ابن سعد نيز در الطبقات‌الكبري، در ترجمه امام باقر(ع) مي‌گويد: «وي ثقه به شمار مي‌رود، علم فراواني داشت و بسيار حديث نقل مي‌كرد، كسي كه بتوان به قولش احتجاج ورزيد، از او روايت نكرده است.»

نويسنده كتاب حاضر در بخشي از پيشگفتار مي‌نويسد: «اين سخنان فتنه برانگيز در نوشته‌هاي بسياري هست و در سينه كساني كه درصدد رويارويي با مكتب اهل‌بيت‌اند خلجان مي‌كند. اينان هر از گاهي با اين تحركات مي‌خواهند در روايات امامان(ع) از پيامبر(ص) ترديد ايجاد كنند و به اين ادعا دست يازند كه روايات ائمه(ع) مرسل است و اسناد آنها صحيح و متصل نيست. ما مي‌خواهيم كذب اين گونه ادعاها را روشن سازيم و با استفاده از كتاب‌هاي صحاح و سنن، موثق بودن روايات شيعه را بنمايانيم، كه كار چندان دشواري نمي‌باشد.
انگيزه‌مان از اين كار، چاره‌سازي و اصلاح شكافي است كه ائمه مكتب سلف (امثال اين تيميه و ابن قيم جوزي و ديگران) ايجاد كرده‌اند. اينان گاه در راوياني كه از امامان(ع) حديث نقل كرده‌اند، تشكيك مي‌كنند و گاه خود روايات ائمه(ع) را زير سوال مي‌برند و در هر دو حال، هدفشان تضعيف مكتب اهل‌بيت(ع) است.»

چاپ نخست كتاب «با انديشوران مسلمان (رهيافتي نو در فقه مقارن)» در شمارگان 5000 نسخه، 96 صفحه و بهاي 11000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها