یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۱
بيروت براي تسليم عنوان پايتخت كتاب آماده مي‌شود

سازمان ملی لبنان در یونسکو نشست ادبی با عنوان «ادبیات لبنان در مهاجرت و غربت»را با همکاری وزارت فرهنگ لبنان در بیروت پایتخت لبنان برگزار کرد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه عربستانی الوطن، این کنفرانس که از ديروز شنبه 17 آوریل آغاز به کار کرده در راستای پايان زمان انتخاب بیروت به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال 2009 ترتیب داده شده است. 

در این کنفرانس «خوان کارلوس گافو» سفیر اسپانیا در لبنان، دکتر «عمر حلبلب» مدیرکل وزارت فرهنگ لبنان، ريیس گروه ملی لبنانی يونسکو به همراه شماری از فرهنگیان، نویسندگان و ادیبان لبنانی و خارجی حضور دارند. 

خانم «سلوی السنیوره بعاصیری» مدیر گروه ملی لبنان در یونسکو در مراسم افتتاح این نشست گفت: «بیروت خود را برای تسليم لقب پایتخت جهان کتاب سال 2010 به شهر لوبليانا پايتخت اسلوونی آماده می‌کند. بیروت به این كار لبیک می‌گوید و اجازه نمی‌دهد که شعله مشعل فرهنگی و کتاب جهان خاموش شود. ما معتقدیم با نور فرهنگ، علم و معرفتی که داریم که بازگو کننده آزادی اندیشه، فکر و اعتقادات افراد است می توانیم به این شعله نور بیشتری بدهیم.» 

قرار است این نشست تا فردا دوشنبه 19 آوریل به کار خود ادامه دهد و در آن به بررسی ادبیات لبنان در میان مهاجران و دیار غربت بپردازد.

لوبليانا پس از شهرهاي مادريد سال 2001، اسكندريه2002 ، دهلي نو 2003، آنتورپ 2004، مونترال2005، بوگوتا 2007، آمستردام 2008، بيروت 2009 به عنوان دهمين پايتخت كتاب جهان برگزيده شد.

هر سال يونسكو همراه انجمن بين‌المللي ناشران، فدراسيون بين‌المللي كتابفروش‌ها و فدراسيون بين‌المللي انستيتو و انجمن‌ كتابخانه‌ها، يك شهر را به عنوان پايتخت جهاني كتاب براي يك دوره يك‌ساله انتخاب مي‌كنند. اين دوره دوازده ماهه ميان دو مناسبت كتاب جهاني و 23 آوريل روز جهاني حق مؤلف قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها