یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۱
آلمان در روز جهانی کتاب بر حقوق نویسندگان تمرکز می‌کند

صنعت نشر آلمان در نظر دارد امسال در روز جهانی کتاب در تاریخ 23 آوریل (3 اردیبهشت) به مساله حقوق نویسندگان بپردازد. بیشتر از همه دراین روز پیامدهای دانلود غیرقانونی کتاب‌ها از اینترنت روشن خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان،در روز 23 آوریل ،3500 کتابفروشی در سراسر کشور آلمان به تبلیغ برای کتاب خواندن خواهند پرداخت. 51 نویسنده به عنوان پیشگام ناشران کتاب‌های نوجوانان در این روز با صدای بلند کتابخواني خواهند كرد و حدود 650 هزار کودک که برای این مراسم ثبت نام کرده‌اند، در این روز کتاب «من به تو یک داستان هدیه می‌کنم» را رايگان دریافت می‌کنند. 

صنعت کتاب پس از صنعت موسیقی و فیلم ،بیش از هر بخش دیگری قربانی سرقت‌های اینترنتی است. طبق یک نظرسنجی که توسط یک انجمن در میان نوجوانان انجام شده، مشخص شد که بیش از یک پنجم نوجوانان ،کتاب‌های الکترونیکی و کتاب های صوتی را به صورت غیرقانونی از اینترنت دانلود می‌کنند و در حدود دو سوم ،برای یک بار این فایل ها را در اختیار دیگران گذاشته‌اند.
 
نظرسنجی از 313 نوجوان بین 12 تا 19 سال در نمایشگاه کتاب لایپزیک در ماه مارس 2010 نشان داد که 87 درصد این نوجوانان می‌دانند که دست به دست کردن این فایل ها غیرقانونی است. در عین حال در حدود 55 درصد از تصویب یک جریمه برای دانلودهای غیرقانونی حمایت کردند.
 
«هولگر فولند» از اعضای انجمن ناشران آلمان گفت: این بحق نیست که دانلود از نظر نوجوانان و جوانان به شکلی عملگرایانه و ورزشی دیده شود. این عمل حتی زمانی که جریمه‌ای تصویب شود نیز انجام می شود و از اینرو ما روشنگری خود در این زمینه را افزایش خواهیم داد. 

سازمان جهانی یونسکو ،روز جهانی کتاب را در سال 1995 راه‌اندازی کرد تا نقش غیر قابل انکار کتاب و حقوق نویسندگان را آشکار کند. روز جهانی کتاب هر سال مصادف با روز گذشت دو نویسنده بزرگ؛ ویلیام شکسپیر(1564 تا 1616) و «میگوئل سروانتس» (1547 تا 1616) برگزار مي‌شود. در آلمان نیز برای این روز یک جشن کتابخوانی توسط بخش کتاب این کشور و بنیاد کتاب خواندن سازماندهی می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها