چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۱
عطار، رسواگر بي خردي انسان‌هاي ظالم بود

سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به مناسبت 25 فرودين ، روز بزرگداشت عطار نيشابوري پيامي صادر كرد. وي دربخشي از اين پيام آورده است: نامگذاري 25 فروردين در تقويم فرهنگي كشور، تكريم و تعظيمي است كه اين ملت فرهنگ دوست نسبت به مشايخي همچون عطار نشان مي‌دهد؛ ملتي كه مفاخر ادب و هنر و فرهنگ خود را چون گوهري ناياب در موزه ذهن و دل خود حفظ مي كند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين پيام آورده: «آفرين! جان آفرين پاك را آنكه جان بخشيد و ايمان خاك را. معرفت چون به معرفت الله مي رسد، عرفان زايش مي يابد و جلوه هاي «نفخت فيه من روحي» نمايش! كو سعي مي كند كه بگيرد غريق را! چكاد عرفان، قله نشينان قلعه گزين دارد كه شيخ فريدالدين از شاخصان آن فاتحان و پرچم داران مي باشد. شيخ فريد الدين محمد عطارنيشابوري اگر طيران ذهن و قلمش تنها،منطق الطير هم بود، بر آسمان زبان عرفان سايه مي افكند.» 

حسيني در بخش ديگري از پيام خود آورده است: «عطار نماد حكومت قرآن بر اقليم ادب است كه «ولنبلونكم» را به كلام و قيام تفسير كرد و «انالله» را با مرگي شهادت گونه فرياد زد تا رسواگر بي خردي‌هاي انسان‌هاي ظالم باشد و رنگ ننگ را با قتيل تيغ مغولان آن روزگار بودن، بر چهره زورگويان جاهل بپاشد. خوب مي‌دانست در كجاي سرزمين ادب و فرهنگ و عرفان ايران هميشه اسلامي ايستاده است و مي‌گويد: اي بس كه نباشم من و پاكان جهان برخاك نهند بر سر خاكم روي.»

در اين پيام آمده است:‌«نامگذاري 25 فروردين در تقويم فرهنگي كشور، تكريم و تعظيمي است كه اين ملت فرهنگ دوست نسبت به مشايخي همچون عطار نشان مي‌دهد، ملتي كه مفاخر ادب و هنر و فرهنگ خود را چون گوهري ناياب در موزه ذهن و دل خود حفظ مي كند و آثار آنان را بر لوح عمل مي‌نگارد. اميدوارم اين همايش‌ها به شناخت آثار اين بزرگان منتهي شود. در اين سال همت مضاعف، كار مضاعف، اهتمام عمده اين محافل علمي و ادبي بيش از گذشته، معطوف به معرفي علت تشخيص شخصيت‌هاي بزرگ ايران اسلامي شود تا آحاد جامعه بويژه نسل جوان احساس هويتي دوچندان كند.»

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين آورده است: «تكريم عالمان، تكريم علم است و تعظيم آنان ، عظمت بخشيدن به گذشته بي‌بديل اين مهد مردان نبيل است. جهان علم بسيار مديون ايرانيان است و دنياي ادب و فرهنگ و اخلاق به طريق اولي! شناخت اعتبار نهفته در تاريخ، اين ملت را تا هميشه معتبر خواهد داشت. ريزش رحمت و رويش طبيعت ، فري به آغازين ماه بهاري داده است كه همراه كرامت اين روز، روز بزرگداشت عطار عرفان، خورند تبريك گشته است.» 

حسيني با تقدير از برگزاركنندگان همايش تكريم عطار نيشابوري آورده است: «از آنان كه در برپايي اين مراسم نقشي داشته اند و قدمي برداشته‌اند سپاسگزارم و اميدوارم مسوولان فرهنگي و هنري خراسان رضوي و خصوصا نيشابور بزرگ در ارايه چهره‌هاي درخشان اين خطه، بيش از پيش همت گمارند كه ظرفيت‌هاي لازم را در خود دارند. سايه پرمايه ولايت رضوي، آن مسير را از تموز بي همتي، مصون داشته است. از يكايك حاضران در اين آيين نكوداشت تشكر مي‌كنم و آرزوي بهترين‌ها را برايشان دارم.توفيق، رفيق طريق معرفت و اعتبار تمامي شما باد.» 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط