چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۸
«همایش سعدی» در دانشگاه آلیکانته برگزار مي‌شود

دانشگاه آلیکانته اسپانیا با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا به مناسبت اول اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی، همایشی را با هدف بررسی اندیشه‌ها، دیدگاه‌ها، شخصیت انسانی و تاثیرات جهانی سعدی، دوم ارديبهشت در محل آن دانشگاه برگزار می‌کند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، پورپزشک سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا با اعلام این خبر افزود: سعدی شاعری جهانی و از پیشگامان تعامل وگفت‌و‌گوی میان فرهنگ‌هاست. نگاه و اندیشه‌های ناب انسانی و زیبای این حکیم شیرین‌گفتار پس از قرن‌ها همچنان بدیع و قابل طرح است و بدون تردید زبان فارسی و فرهنگ ایرانی وامدار اوست.

وي افزود: دو كتاب ارزشمند «بوستان» و «گلستان» گرایش‌های انسانی عمیقی دارند که حاصل تجربه عمیق، درک ماهیت انسان و بهره‌گیری از اندیشه‌های حكیمان و عارفانی است که سعدی با آن‌ها مراوده و دیدار داشته است.

پورپزشک گفت: از سوی دیگر سعدی حاصل تجارب، مشاهدات، گفت‌و‌گوها و شناخت خویش را در قالب اشعار و حکایات برای کشورش به ارمغان می‌آورد که این دستاوردها به دلیل مفاهیم ارزشمند مانند عدل، احسان، عشق، تواضع، قناعت، شكر و توبه نه تنها مرزهای جغرافیایی بلکه زمانی را درمی‌نوردد و جاودانه می‌شود. چنین است که سعدی پیام‌آور انسانیت، همبستگی، مهرورزی، مدارا و همه مفاهیمی است که بشریت امروز به شدت به آن‌ها نیازمند و در جستجوی آن است.

وي با اشاره به ظرفیت‌های فراوان فرهنگی میان ایران و اسپانیا چنین برنامه‌هایی را در افزایش سطح شناخت مردم و به‌ویژه روشنفکران و اندیشمندان دو کشور و تقویت مناسبات و پیوندهای فرهنگی وعلمی مهم دانست.

در این همایش خوسه کوتیاس فرر استاد زبان فارسی و فرهنگ ایرانی دانشگاه آلیکانته و خواکین رودریگزوارگاس مترجم کتاب «گلستان سعدی» به زبان اسپانیولی ومحقق ومترجم در زمینه ادبیات ایران که هر دو از اعضای موسس انجمن ایران‌شناسان اسپانیا هستند، شخصیت، اندیشه‌ها و تاثیرات سعدی را تحلیل و بررسی خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط