شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰
کتاب آشپزی نایاب به دانشگاه آمستردام اهدا شد

کتاب نایاب «کتاب آشپزی یا کتاب آشپزخانه خانواده» توسط دوستداران دانشگاه آمستردام به کتابخانه این دانشگاه اهدا شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا ) به نقل از رادیو نترلند، این کتاب قدیمی‌ترین کتاب آشپزی به زبان هلندی و در قرن هفدهم به چاپ رسیده است. نسخه‌ای از این کتاب که به دانشگاه آمستردام اهدا شده در سال 1655 در آنتورپ بلژیک به چاپ رسیده اما نخستین چاپ اين كتاب در سال 1612 درشهر لوفان بلژیک صورت گرفته است. 

در این کتاب كه توسط «آنتونیوس ماگریوس» آشپز و خوراک‌شناس حرفه‌ای نگاشته شده، دستورالعمل‌های پخت غذا از مهم‌ترین کتاب‌های آشپزی دوره رنسانس ایتالیا و از آشپز پاپ اقتباس شده است.
 
«گارلت ورهوفن» رییس کتابداران این کتابخانه که از این هدیه اظهار شادمانی می‌کند گفت: این مجموعه کتاب آشپزی بزرگی است که تا به امروز وجود داشته است. «جاکوب کتس» و «کانستانتیجن هیجنس» كه از اشخاص برجسته‌ آن دوره هستند، زماني مالك اين كتاب بودند.

برخی از منتقدان معتقدند که نویسنده این کتاب كه بيشتر جلب توجه خانم‌هاي جوان طبقات بالا را مد نظر داشته، غذاهای لذیذ ایتالیایی را به طرفداران هلندی معرفی کرده و در پخت آن از سبزی‌های مدیترانه ای و پنیرهای پارمزان و بسیاری از سبزی‌ها استفاده کرده و از طبخ غذاهای هلندی غافل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها