دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰
چگونه از افتادن در دام «باج‌گيري عاطفي» رهايي يابيم؟

نخستين جلسه نقد و بررسي كتاب سراي اهل قلم در سال 89 با بررسي كتاب «باج‌گيري عاطفي» اثري از «سوزان فوروارد» با ترجمه منيژه شيخ جوادي عصر امروز(يكشنبه) برگزار مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب كه در حوزه روان‌شناسي نوشته شده است، با بيان آثار مخرب باج‌گيري عاطفي كه از شيوه‌هاي تسلط رواني بر ديگران به حساب مي‌آيد، نتايج فردي و اجتماعي اين برخورد را بررسي مي‌كند. 

سپيده باطبي، دبير اين نشست و از دانشجويان كارشناسي ارشد رشته روان‌شناسي است كه با دعوت از مترجم كتاب و منتقداني نظير «دكتر عليرضا عابدين» و «دكتر محمود دهقان» اين جلسه را اداره خواهد كرد.

كتاب «باج‌گيري عاطفي» كه در موضوعات كنترل(رواني)، سلطه‌جويي و سلطه‌پذيري به رشته تحرير درآمده، از سوي نشر پيكان در 392 صفحه و قطع رقعي به بازار نشر راه يافته است.

«باج‌گيري عاطفي؛ وقتي اطرافيان از ترس، تعهد و احساس گناه براي استثمار شما استفاده مي‌كنند» نام كامل اين اثر است.

در بخشي از چکيده اين كتاب آمده است: «باج‌گيري عاطفي شكل بسيار موثري از تسلط بر ديگران است كه در آن نزديك‌ترين افراد به شخص، او را تهديد مي‌كنند كه در صورت بي‌توجهي به خواسته‌هايشان مورد تنبيه قرار خواهند گرفت. آنها با وجود علاقه‌اي كه به يكديگر دارند، از اين روش براي دريافت پاداش لازم يعني اطاعت و تسليم استفاده مي‌كنند.
باج‌گيري عاطفي شايد زندگي افراد را در معرض خطر قرار ندهد، اما يكي از ارزشمندترين داشته‌هاي آنها يعني شرافت را از آنها مي‌گيرد. شرافت، نقطه‌اي در درون افراد است كه ارزش‌ها و اخلاقيات در آن‌ جاي دارند و نشان‌دهنده كار درست و غلط افراد است.»

به دليل تاثيرات بد باج‌گيري عاطفي، نگارنده در كتاب حاضر، به اين موضوع مي‌پردازد و در كنار تعريف و بررسي عوامل مخرب آن، راهكارهاي موثر براي مقابله با اين پديده رواني را عنوان مي‌كند. چهار صورت باج‌گيري، ابزارهاي معامله و دنياي دروني باج‌گير، از جمله مباحث اين كتاب‌اند.

نشست نقد و بررسي كتاب «باج‌گيري عاطفي» از ساعت 17 تا 19 روز دوشنبه (16 فروردين) در سراي اهل قلم خانه كتاب به نشاني خيابان انقلاب، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير، شماره دو، برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط