یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۴
«قاعده بازي» در نمايشگاه كتاب رو مي‌شود

فيلمنامه «قاعده بازي» نوشته ژان رنوار و كارل كخ با ترجمه مهرآور جعفرنادري از سوي نشر ني در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، از مجموعه 100 سال سينما، 100 فيلمنامه، شماره 55 اين مجموعه به فيلمنامه «قاعده بازي» نوشته نوشته ژان رنوار و كارل كخ اختصاص دارد.

«نشر ني» با چاپ اين مجموعه قصد دارد در كنار اهداف آموزشي، براي انتشار متن‌هايي با اصالت و ظرافت ادبي تلاش كند و آثاري كه بتوانند هويتي مستقل از فيلم‌ها داشته باشند را به مخاطبان خود عرضه دارد.

فيلمنامه «قاعده بازي» روايتي است درباره طبقه مرفه جامعه فرانسوي پيش از جنگ دوم جهاني.

كتاب پس از مقدمه‌اي كوتاه درباره اين فيلم به ذكر مشخصات اين كار و فيلمنامه پرداخته است. اين فيلم به كارگرداني ژان رنوار و بازي نورا گرگور، مارسل داليو، پوليت دوبوس، رولان توتن، ژولي كارت و آنه ماين در 110 دقيقه ساخته شده است. اين فيلم محصول سال 1939 فرانسه به شمار مي‌رود.

مقالات «دم فاجعه» نوشته صفي يزدانيان، «قاعده بازي» اثر راجر ايبرت، «قاعده بازي» نوشته مايك لرفيس و «قاعده بازي» اثر مارك دمينگ صفحات ديگر كتاب را تشكيل مي‌دهد.

صفي يزدانيان در بخشي از مقاله خود، فيلم «قاعده بازي» را به دليل دوراني كه در آن ساخته شده است، يعني فرانسه پيش از جنگ، موردي نمونه‌اي از سينما يا هنر دانسته كه خواسته يا ناخواسته به مطالعه‌اي اجتماعي تبدیل شده است.

به اعتقاد وي، «قاعده بازي» مثل نمايش‌هاي چخوف از دنيايي فريب‌كار خبر مي‌دهد كه با تماشايش احساس مي‌كنيم كه هر لحظه امكان به هم ريختنش مي‌رود.

كتاب با زندگينامه «ژان رنوار» پايان مي‌يابد. وي، كارگردان، بازيگر و نويسنده، برادر «پي‌ير رنوار» بازيگر و عموي كلود رنوار فيلمبردار، و فرزند پيير اوگوست رنوار، نقاش بزرگ فرانسوي است. او بيش از چهل فيلم ساخته است و آغاز كار او در سينما به دوران سينماي صامت بازمي‌گردد. 

رنوار بر بسياري از فيلمسازان مولف پس از خود، از جمله ارسن ولز، ساتيا جيت‌راي و فرانسوا تروفو تاثير گذاشت. مهمترين فيلم‌هاي اين فيلمساز «قاعده بازي» و «توهم بزرگ» به شمار مي‌روند.

فيلمنامه «قاعده بازي» نوشته ژان رنوار و كارل كخ با ترجمه مهرآور جعفرنادري در شمارگان 1650 نسخه و با قيمت 2800 تومان از سوي نشر ني در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها