پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷

«سوفی اوکسانن» نویسنده فنلاندی-استونیایی به خاطر نگارش رمان «پاكسازی» به عنوان برنده جایزه ادبی کشورهای حوزه اسکاندیناوی به ارزش 47 هزار یورو که معتبرترین جایزه ادبی شمال اروپاست، معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، هیات داوران این جایزه در توضیح انتخاب این نویسنده 33 ساله اعلام کرد که «اوکسانن» کتابش را به زبانی غنی و پراحساس نوشته است.

داستان رمان «پاكسازي» در کشور استونی می‌گذرد و در مرکز این داستان یک زن جوان و یک زن مسن قرار گرفته‌اند. این اثر همچنین درباره وابستگی پیشین کشورهای حوزه بالتیک به شوروی سابق و به ویژه مساله قاچاق زنان در منطقه دریای بالتیک است. 

برای این جایزه ادبی سالانه دو نویسنده از هر پنج کشور عضو شورای کشورهای حوزه اسکاندیناوی متشکل از دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد ، نامزد می‌شوند. همچنین از میان نویسندگان «گرینلند»، جزیره «الند»، و بویژه مردم بومی «لاپلند» نیز نویسندگانی برای این جایزه کاندید می‌شوند. 

سال پيش اين رمان در فنلاند نيز برنده جايزه 20 هزار يورويي شد.  اين رمان كه به 26 زبان ترجمه شده، موجب شد تا «سوفي اوكسانن» نقش سفير فرهنگي استوني را در ميان كشورهاي اروپايي ايفا كند.

«سوفی اوکسانن» این جایزه را در ماه نوامبر در شهر «ریکیاویک» پایتخت ایسلند دریافت می‌کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها