شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۰
رونمایی دانشنامه سیره نبوی(ص)

مراسم رونمایی از دانشنامه سیره نبوی(ص) با حضور مدیر حوزه علمیه قم و رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفا قم برگزار شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، این مراسم با حضور آیت‌الله مقتدایی، مدیرحوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همراه با عده‌اي از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و استادان دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر هدایت پناه، مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به معرفی کامل دانشنامه سیره نبوی(ص) و تشریح ویژگی‌های آن پرداخت.

وی با اشاره به این که دانشنامه سیره نبوی(ص) در قالب 15 جلد منتشر مي‌شود، تصریح کرد: این دانشنامه حاوي پنج بخش است. بخش اول به معرفی و بررسی شرح حال صحابه رسول خدا(ص) اختصاص دارد كه شامل بیش از 12 هزار مدخل است و 9 جلد از دانشنامه را در بر مي‌گيرد.

دکتر هدایت پناه ادامه داد: بخش دوم در دو جلد حوادث و رویدادهای زندگانی پیامبر اسلام را تبيين مي‌كند. بخش بعدي نیز به معرفی و تشریح وضعیت جغرافیایی که به نوعی با سیره نبوی(ص) در ارتباط بوده است، اختصاص دارد و در دو جلد تنظيم خواهد شد.

وی با بیان این که «بخش دیگر این اثر به مفاهیم و اصطلاحات مورد نیاز در مطالعه سیره نبوی(ص) باز مي‌گردد»، تشریح کرد: آخرین بخش این دانشنامه در يك جلد به بررسی و معرفی قبائل و خاندان‌هایی که آشنایی با آن‌ها در مطالعه سیره نبوی(ص) مهم‌اند، مي‌پردازد.

همچنين آیت الله مقتدایی‌، رییس حوزه علمیه قم ضمن بیان اهمیت پژوهش در سیره پیامبر اسلام(ص) تدوین این دانشنامه را گام بزرگي در اين عرصه دانست.

در ادامه آیین رونمایی از دانشنامه سیره نبوی(ص) كه توسط آیت‌الله مقتدایی برگزار شد، از محققان گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که اجرای این طرح را بر عهده داشتند، تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط