شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۳
«ژان پل سارتر» به تئاترشهر مي‌آيد

علي پويان، كارگردان تئاتر، نمايشنامه «مرده‌های بی‌کفن و دفن» نوشته ژان پل سارتر را براي اجرا در سالن چهارسوی تئاترشهر آماده مي‌كند.\

پويان به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در این نمایش تصميم دارم فلسفه سارتر را به نمايش بگذارم. 

وي با بيان اينكه در نمايش «مرده‌هاي بي‌كفن و دفن» فلسفه اگزیستالیسم به تصوير كشيده مي‌شود، افزود: در اين نمايش با نگاهي انساني به تمام مشكلات جامعه مي‌پردازم.

پويان گفت: در اجراي اين نمايش به دورن‌مايه اثر و جوهر انديشه سارتر وفادارم؛ ولي اثر با توجه به مناسبات فرهنگي جامعه و ديدگاه خودم دچار تغييراتي شده است. به عنوان نمونه در نمايشنامه اصلي تنها يك شخصيت زن وجود دارد و در تغييراتي كه رخ داد سه شخصيت زن وارد نمايشنامه شده است.

وي افزود: در حال آماده سازي نمايش «مرده‌هاي بي‌كفن و دفن» براي اجرا در خرداد 89 در سالن چهارسوی تئاترشهر هستم. 

بيژن امكانيان، رضا رويگري، امين زندگاني، رحيم نوروزي، پرديس افكاري، اردلان شجاع‌كاوه، شهرام عبدلي، علي گوهري، كيان‌دخت كيانفر، خاطره حاتمي، سامان دارابي و نعمت اسداللهي از بازيگران اين نمايشند. 

اين نمايش داستان دستگیری و محاکمه اعضای یک نهضت مقاومت مردمی در جنگ جهانی دوم است که در مخفیگاهشان محاکمه می‌شوند.

ژان پل سارتر، رمان‌نویس و‌ نمایشنامه‌نویس، متفکر فرانسوی و یکی از پایه‌گذاران مکتب اگزیستالیسم است.

وی در سال ۱۹۳۳ با یک فرصت مطالعاتی به برلین سفر کرد و با آثار «هوسرل» و «هایدگر» (دو متفکر آلمانی)، آشنا شد. کتاب «هستی و زمان» هایدگر آن چنان تاثیری بر سارتر گذاشت که او در سال ۱۹۴۱ کتاب «هستی و نیستی» را منتشر کرد و تاثیر پذیری خود را از فلسفه پدیدار شناسانه هایدگر آشکار کرد. 

كتاب‌هاي «راه های آزادی»، «رسالات فلسفی و نظریه احساسات»، «مخیلات»، «رساله تخیل»، نمایشنامه‌های «گوشه نشینان آلتونا»، «مگس‌ها»، «دست‌های آلوده» و آثار ادبی و فلسفی بسیار دیگری از سارتر باقي مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط