شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۲
بررسي روند جديد در سياست‌هاي پادشاه عربستان

یک رایزن بازرگانی در کتابی جدید ضمن انتشار زندگی‌نامه «عبد ا...» پادشاه عربستان سعودی، روند اصلاحاتی را که او بعد از سال 2005 یعنی از زمان به قدرت رسیدنش انجام داده، بررسي كرده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از «انرژی اینتلیجنس»، «رابرت سبحانی» در کتاب جدید خود با عنوان «رهبري براي نتیجه گرفتن» گفته است ملک عبدا... پادشاه عربستان سیستم اقتصادی و سیاسی عربستان را بازتر کرده و از اثرگذارترین رهبران دهه گذشته این کشور محسوب می‌شود.

به عقیده سبحانی، ملک عبدا... بعد از سال 2005 که عهده‌دار اداره این کشور شده، تفییراتی سیستمی در جامعه سعودی به وجود آورده و با آزادسازی برخی مولفه‌های این نظام، آن را از لحاظ اقتصادی و آموزشی بازتر کرد. ملک عبدا... در عین حال سعی کرده نیروهای اسلام‌گرای رادیکال را مهار نماید.

سبحانی که استاد سابق دانشگاه جورج تاون است، در کتاب خود می‌نویسد: ملک عبدا... تلاش دارد در سطوح چندگانه، عربستان سعوی را اصلاح کند كه شامل سطوح سیاست خارجی، داخلی و مسایل مربوط به تسامح مذهبی است.
 
به نظر اين نويسنده هیچ رهبر سعودی تا کنون به میزانی که عبدا... تلاش کرده، در این راه تلاش نکرده است.

اين نویسنده به ایجاد دانشگاه علوم و فن‌آوری ملک‌عبدا... با بودجه 6 میلیارد دلار اشاره کرده که در سال 2009 نزدیک جده گشایش یافت و آن را نشان دهنده سودای پادشاه عربستان برای تبدیل آموزش عالی به یک اولویت دانسته است. او می‌نویسد: دانشگاه پس‌از فارغ‌التحصیلی که هدف آن تبدیل شدن به موسسه‌اي مثل موسسه فن‌آوری ماساچوست خاورمیانه است، نشان دهنده بلندپروازی عبدا... است که آموزش عالی را پادزهر رادیکالیسم می‌داند.

ملک عبدا... 85 ساله از سال 1995 پس از حمله قلبی برادرش ملک فهد پادشاه عربستان شد. با توجه به سن زیاد ملک عبدا... و برادران ناتنی زیادی که دارد، بحث‌های زیادی درباره اینکه چه کسی در نهایت جانشین او خواهد شد، وجود دارد. تشکیل مجلس البیعه با حضور 35 نفر توسط او نشان دهنده این است که او می‌خواهد کاری خارج از روند کنونی انجام دهد.

سبحانی در این کتاب به مسایلی مانند تلاش‌های ملک عبدا... برای تقویت اسلام میانه‌رو در عربستان، مسایل زنان و مسایل مختلف سیاست خارجی از جمله حضور ریاض در اوپک پرداخته و جهت‌گیری‌های ملک عبدا... را تشریح کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها