جمعه ۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۷
داستان‌هايي از لحظه‌هايي متفاوت

«ارواح مرطوب جنگلي»، نام مجموعه داستان محسن حكيم‌معاني است كه به تازگي از سوي انتشارات «ققنوس» منتشر شده. در اين مجموعه داستان تجربه‌هاي متفاوت نويسنده در پرداختن به فرم و مضمون ديده مي‌شوند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «ارواح مرطوب جنگلی» 13 داستان كوتاه دارد كه در ده سال اخير نوشته شده‌اند.

نگاه متفاوت نويسنده به رويدادها و لايه‌های مختلف وقايعی كه در اطرافش اتفاق می‌افتد، از مهم‌ترين ويژگی‌هاي اين كتاب به شمار مي‌آيد.

حكيم‌معاني پیش از این در گفت‌وگو با ایبنا درباره داستان‌هاي كتابش گفته بود: در تعدادي از داستان‌هاي اين كتاب كه قديمي‌ترند، تجربه‌هاي تازه در فرم‌گرايي ديده مي‌شوند، ولي در آثار تازه‌تر، فرم به گونه‌اي در ژرفاي اثر مستتر شده و از اين جهت موجبات خوانشي آسان‌تر را براي خواننده فراهم كرده است. 

«هميشه سرباز»، «ديگر نمي‌خواهم روزنامه بخوانم»، «لطفا بيدارم نكن» و «عصا»، ‌قلعه، «ابرهاي صورتي بر زمينه سياه» و «گاهي حتي يك اتفاق ساده»، نام‌ برخي از داستان‌هاي اين كتابند. 

بخشي از داستان «لطفا بيدارم نكن» اين‌گونه نوشته شده:
«زن روسري‌اش را كه گل نارنجي بزرگي وسط آن بود، ‌شل كرد و از آيينه به مرد زل زد...
مرد داشت سيگارش را روشن مي‌كرد كه متوجه شد آسمان ديگر آبي نيست،‌ سبز بود شايد، يا چيزي شبيه سبز. هر چه بود، ‌آبي نبود. چند بار آسمان آبي و و آبي آسماني از ذهنش گذشت. بعد نوبت گنبد اخضر رسيد و فكر كرد: اين قدما چقدر آسمان داشته‌اند.» 

«ارواح مرطوب جنگلي»، نوشته محسن حكيم‌معاني، به شمارگان 1650 نسخه از سوي انتشارات «ققنوس» روانه كتابفروشي‌ها شده است. اين كتاب 96 صفحه‌اي با قيمت 1900 تومان ارايه مي‌شود.

محسن حكيم‌معاني،‌ متولد 1354 يزد و ليسانس زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه تهران است. سردبيری، كارشناسی و نويسندگی راديو فرهنگ (برنامه‌هاي روايت شب، گفتگو با ادبيات، طنز و طنزآوران و...) و بازنويسي قابوس‌نامه از ديگر فعاليت‌هاي ادبي او به شمار مي‌آيند.
 
از حكيم‌معاني تاكنون اشعار و داستان‌هاي بسياري در نشريات به چاپ رسيده اند. وي اين روزها در حال نگارش رماني است كه هنوز آن را به پايان نرسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط