چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۳
امام علي(ع) در حديث ديگران

كتاب «امام علي(ع) عقلانيت و حكومت» تاليف علي‌اصغر عين‌القضاة از سوي انتشارات پرتو خورشيد به چاپ چهارم رسيد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر با استناد به منابع شيعي و غيرشيعي و حتي آراي پژوهشگران غير مسلمان، تاريخ سي ساله صدر اسلام، از رحلت نبي اكرم(ص) تا شهادت وصي اعظم(ع) را با نثري روان همانند زندگي ساده و بي‌آلايش امير مومنان(ع) به اجمال و اختصار بررسي كرده است.

شخصيت عظيم و گسترده امير مومنان(ع)، وسيع‌تر و متنوع‌تر از آن است كه كسي بتواند به تمامي ابعاد آن دست يابد. شخصيت‌هاي مختلف سياسي، علمي، اخلاقي و عرفاني در وصف ايشان، مقالات و كتاب‌هاي بسيار نگاشته‌اند، اما هركدام از بعدي به آن امام همام نگريسته‌اند، گرچه گاه در همان بعد هم نتوانسته‌اند حق مطلب را ادا كنند.

جامع‌ترين مطالب درباره ايشان را خداوند تعالي و پيامبر(ص) بيان فرموده‌اند. خداوند متعال، او را داري «علم‌الكتاب» دانسته است كه گواهي خود و كسي كه داراي علم‌الكتاب است را براي حقانيت پيامبر خدا(ص) كافي شمرده و مي‌فرمايد: «قل كفي بالله شهيدا بيني و بينكم و من عنده علم‌الكتاب»، مراد از «من عنده علم‌الكتاب» به اعتراف مفسران شيعه و سني، امير مومنان علي(ع) است. 

پيامبر اكرم(ص) نيز در وصف امير مو منان(ع)، فرموده‌اند: «يا علي! ما عرف‌الله حق معرفته غيري و غيرك و ما عرفك حق معرفتك غيرالله و غيري؛ اي علي! خدا را آنچنان كه شايسته است، جز من و تو نشناخت و تو را آنچنان كه بايد، جز خدا و من نشناخت.»

براساس مطالب كتاب، اين مجموعه بازنويسي‌اي از متون اصيل تاريخي است تا آن كه تحليل ژرف رخدادها باشد. در اين نوشتار به توضيح مختصري درباره دو موضوع معرفت نسبت به امام علي(ع) و التزام عملي به سيره ايشان، بسنده شده است. 

در مبحث «معرفت نسبت به امام علي(ع)» نويسنده كتاب معتقد است كه در همه دوره‌هاي تاريخي، از امام علي(ع) ستايش و تقديس فراوان شده و از كرامت و عظمت آن بزرگوار، سخن به ميان آمده است و زيباترين ستايش‌ها و خالصانه‌ترين محبت‌ها به پيشگاه آن بزرگوار هديه شده است. ما شيعيان نيز هماره در سخت‌ترين شرايط، از او استمداد طلبيده‌ايم و با ذكر نام او از توفان حوادث فردي و اجتماعي، فاتحانه گذر كرده‌ايم؛ اما بايد دانست كه ما به شناخت و معرفت نسبت به ايشان، قبل از اظهار محبت و دوستي به وي نيازمنديم؛ چرا كه محبت بدون معرفت، بي‌ارزش است و محبت، به تنهايي راهنما و رهايي‌بخش نيست، بلكه اين معرفت است كه چراغ راه و نجات‌بخش ماست. 

موضوع «التزام عملي به سيره علوي» آمده است كه هنگامي كه پيامبر اكرم(ص)، ولايت علي(ع) را «حصن امني» مي‌خواند كه با ورود به آن، نجات قطعي و رسيدن به سرمنزل مقصود، تضمين مي‌شود، بايد به نعمت بلند شيعه بودن خود بباليم؛ نعمتي كه براي حداقل بسياري از ما، موهبتي است، نه اكتسابي. اما طبق نص صريح قرآن و فرمايش مكرر امير مومنان(ع)، ورود به اين حصن امن، داراي شرايطي است كه براي هر كسي ميسر نيست و اين، دقيقا به همان معنايي است كه تنها شيعه بودن، پذيرش ولايت ظاهري او ايجاد نمي‌كند.

با دقت نظر در آموزه‌هاي بليغ علي(ع) در نهج‌البلاغه، درخواهيم يافت ولايتي كه ناجي انسان به سوي رستگاري است و سعادتمندي دنيا و آخرت را براي انسان به ارمغان مي‌آورد، تنها به شيعه بودن و حتي معرفت و شناخت بدون عمل، ميسر نيست، بلكه براي دستيابي به سعادت سرمدي و تاثير نجات‌بخش آموزه‌هاي ديني، التزام عملي داشتن به سيره و روش و منش آن امام بزرگوار است. 

كتاب‌هاي قرآن كريم، نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه ابن ابي‌الحديد، احقاق‌الحق، احتجاج، ارشاد، الامام علي(ع)، الخصاص، الغارات، الغدير، كافي، امالي صدوق، بحارالانوار، تاريخ اسلام، تاريخ يعقوبي، حماسه غدير، تجلي امامت، خورشيد غدير، زندگاني اميرالمومنين(ع)، سياست‌نامه امام علي(ع)، سيماي كارگزاران علي‌بن ابي‌طالب(ع)، علي(ع) از زبان علي(ع)، عيون اخبارالرضا(ع)، فروغ ولايت، مجمع‌البيان، مقاتل‌الطالبين، مناقب آل ابي‌طالب و ... از منابع و مصادر مولف در تدوين اين اثرند.

چهارمين چاپ كتاب «امام علي(ع) عقلانيت و حكومت» از سوي انتشارات پرتو خورشيد در شمارگان 1200 نسخه، 216 صفحه و بهاي 23000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها