پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۶

انستیتوی تاریخ معاصر آلمان واقع در شهر مونیخ در نظر دارد کتاب «نبرد من» به قلم «آدولف هیتلر» را در سال 2015 تجدید چاپ کند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این کتاب که تاریخ انتشار آن به صورت کامل به سال 1930 بازمی‌گردد، پس از این تاریخ تنها یک بار آن هم در سال 1945 به شکل یک نسخه علمی مشروح زیر چاپ رفت و از این‌رو انستیتوی تاریخ معاصر آلمان می‌خواهد با انقضای تاریخ کپی رایت آن در سال 2015 این کتاب را درهمان سال تجدید چاپ کند. 

به گفته «ادیس ریم» مورخ آلمانی، انتشار این کتاب تا کنون در آلمان ممنوع بوده اما در سال 2015 درست زمانی که 70 سال از مرگ هیتلر می‌گذرد، این امر امکان‌پذیر می‌شود.

اما وزارت دارایی ایالت «بایرن» كه محل نگهداری متن این کتاب است،  با اعتراض به این خبر اعلام کرده که برای تجدید چاپ این اثر هیچ قولی به این انستیتو داده نشده است. 

کتاب «نبرد من»، بیانگر اندیشه‌های سیاسی هیتلر و نازیسم است. هیتلر در سال ۱۹۲۴ هنگامی که در قلعه لندربرگ زندانی بود بخش اول کتاب را با دیکته کردن جملات به منشی خود «رودلف هس» به وجود آورد. بخش دوم نیز پایان همان سال پس از آزادی زودهنگام او از زندان نوشته شد. 

با قدرت گرفتن ناسیونال سوسیالیست‌ها در آلمان، فروش و توزیع نبرد من نیز رواج گرفت. از اواسط دهه ۱۹۳۰ کتاب هیتلر به خرج دولت به زوج‌های تازه ‌ازدواج کرده هدیه می‌شد، فروش نسخه‌های دست دوم کتاب ممنوع بود و تدریس آن در مدرسه‌ها به عنوان جزئی از برنامه‌ تبلیغاتی حزب ناسیونال سوسیالیست از همین دوران آغاز شد. از این کتاب تا پایان جنگ دوم جهانی نزدیک به 11 میلیون نسخه انتشار یافت که بخش اعظم آن یا رایگان توزیع و یا به اجبار خریداری شده‌بود. 

«نبرد من» پس از جنگ جهانی هرگز در آلمان تجدید چاپ نشد. البته دلیل اصلی آن مخالفت وزارت دارایی ایالت بایرن بوده که امتیاز نشر آن را در اختیار دارد و از تجديد چاپ آن خودداري مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها