شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۷

مراسم ویژه صد و پنجاهمین سال تولد آنتوان چخوف نویسنده بزرگ و پرآوازه روسی ديروز 29 ژانویه(9 بهمن) با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در این کشور برگزار شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، «دیمیتری مدودف» ريیس جمهور روسیه ديروز با حضور در شهر «تاگانروک» زادگاه چخوف با اهدای تاج گل بر بنای یادبود وی به این نویسنده ادای احترام کرد. 

این مقام سیاسی گفت: این نویسنده داستان‌های بی‌نظیر و طنزآمیزی همچون «باغ آلبالو» و «سه خواهر» در عصر دیجیتال نیز جایگاه خود را حفظ کرده است.
 
مردم روسيه نيز با حضور بر مزار چخوف در شهر مسکو یاد وی را گرامی داشتند. 

«پتر اشتاین» کارگردان تاتر برلینی در مصاحبه با رادیو فرهنگ آلمان برخورد تاتر مدرن با آثار چخوف را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این مرد روسی نویسنده‌اي ظريف‌انديش بود که از قدرت تجزیه و تحلیل بالایی برخوردار بود. جای تعجب نیست اگر کسی که از خشونت و توطئه متاثر می‌شود، قادر به درک چخوف نباشد زيرا در مرکز آثار وی همواره روابط گروهی از مردم قرار داشت. 

«آندری باسیگین» وزیر فرهنگ روسیه که بر سر مزار چخوف حاضر شده بود، در گفتگو با خبرگزاری روسیه گفت: روسیه به چخوف به عنوان یکی از هم‌عصران ما می‌نگرد. حقیقت چخوف در مورد روسیه یک حقیقت خشن است. او می‌خواست وضعیت کشورش بهتر شود. 

کشور روسیه امسال و همزمان با سال چخوف مراسم یادبود متعددي را در نظر گرفته و آثار وی را تجدید چاپ خواهد کرد. همچنین «فرانک کریستوف» مدیر تاتر برلین در ماه می 2010 (ارديبهشت) در فستیوال بین‌المللی چخوف با عنوان «به سوی مسکو» در پایتخت روسیه حضور می‌یابد و نمایشنامه «سه خواهر» را به روی صحنه می‌برد. 

از بناهای یادبودی که امسال مرمت می شود می توان به خانه مسکونی چخوف در شهر «یالتا» در شبه جزیره «کریمه» اوکراین اشاره کرد. همچنین موزه چخوف در «بادنوایلر» آلمان برنامه‌های ویژه‌ای را برای امسال در نظر گرفته است.
 
آنتون پاولوویچ چخوف داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس برجسته روس 29 ژانویه 1860 متولد شد و 15 ژوئیه 1904 در چهل و چهار سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل درگذشت. هر چند چخوف زندگی کوتاهی داشت و همین زندگی کوتاه همراه با بیماری بود اما داستان‌های کوتاه و نمایش‌نامه‌های بسیار نوشت. او را مهم‌ترین نويسنده داستان کوتاه برمی‌شمارند. وی در زمینه نمایش‌نامه‌نویسی نیز آثار برجسته‌ای از خود به جا گذاشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها