شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۱
فریدونی: برگزاري رقابتي، جشنواره را موفق تر مي كند

احسان فریدونی، شاعر و برگزیده دومین جشنواره شعر فجر در بررسی روند برگزاری جشنواره شعر فجر و ارائه راهکارهایی برای موثرتر برگزار شدن این جشنواره معتقد است رقابتی برگزار شدن جشنواره شعر فجر باعث دقیق‌تر و سنجیده‌تر برگزار شدن این جشنواره می‌شود./

احسان فریدونی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ارزیابی‌اش از چهارمین جشنواره شعر فجر بر اساس اطلاعاتی که تاکنون از نحوه برگزاری این جشنواره کسب کرده است، توضیح داد: رقابتی برگزار شدن جشنواره شعر فجر باعث دقیق‌تر و سنجیده‌تر برگزار شدن این جشنواره می‌شود. از سوی دیگر اعلام نکردن نام داوران تا روز اختتامیه به آرام کردن فضای جشنواره و تبلیغاتی نکردن این فضا کمک می‌کند.

وی با تاکید بر ارزیابی شاعران در گروه‌های سنی مختلف که به داوری شایسته‌تر کمک شایانی می‌کند، گفت: در داوری جشنواره شعر فجر امسال رای‌گيری براساس كد صورت می‌گیرد و داوران از اسامی شاعران اطلاعی ندارند، این امر به داوری به‌دور از اعمال سليقه شخصی و داشتن ذهنيت در داوری منجر می‌شود.

فریدونی در چهارمین دوره از جشنواره شعر فجر شرکت نکرده و در توضیح این امر اظهار داشت: دلیل شرکت نکردن من علاقه نداشتن به حضور در فضای رقابتی نبود، بلکه پیش‌داوری‌هایی بود که با توجه به برگزیده شدن من در دومین جشنواره شعر فجر می‌شنیدم. بعضی دوستان به طور غیرمستقیم از من می‌خواستند به دلیل شرکت در دوره قبلی و برگزیده شدن در آن دوره، در چهارمین دوره جشنواره حضور نداشته باشم.

وی ادامه داد: بهتر است شرایط جشنواره به گونه‌ای باشد تا شاعرانی که پیش‌تر در این جشنواره شرکت کرده‌اند و برگزیده شده‌اند نیز امکان حضور دوباره را داشته باشند.

این شاعر به امکان همکاری و فعالیت شاعران برگزیده دوره‌های پیشین جشنواره اشاره و تصریح کرد: می‌توانند از چنین شاعرانی به عنوان داور در استان ها یا از اعضای هیات بازخوان استفاده کنند تا همکاری این شاعران و ارتباط آن‌ها با جشنواره قطع نشود و همچنان فعال باشند.

وی یادآور شد: در جشنواره‌های باسابقه‌ای چون تئاتر و فیلم فجر که هر سال برگزار می‌شود، امکان شرکت هرساله هنرمندان وجود دارد و بهتر است این روند در جشنواره شعر فجر نیز دیده شود تا شاعران به طور مستمرتر در گردونه رقابت باشند.

فریدونی در پایان با تاکید بر حضور مخاطبان شعر در جشنواره اظهار داشت: اگر از پیش امکان حضور مخاطبان شعر در جشنواره فراهم شود، جشنواره مردمی‌تر برگزار خواهد شد. در این جشنواره شاعران گردهم می‌آیند و برای شاعران دیگر شعر می‌خوانند؛ اما در جشنواره تئاتر یا فیلم فجر پیش از جشنواره اطلاع‌رسانی‌های لازم برای حضور مخاطبان صورت می‌گیرد و جشنواره با حضور مردم برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط