سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۸
ترجمه رمان "شطرنج با ماشین قیامت" به زبان‌هاي عربی و فرانسه

ترجمه آلبانیایی رمان "شطرنج با ماشین قیامت" نوشته "حبیب احمدزاده" با استقبال رسانه های آلبانی مواجه شده است. "محمد الامین"در حال ترجمه این رمان به زبان عربی است و "کریستوف بالایی"ترجمه رمان "شطرنج با ماشین قیامت" به فرانسه را در دستور کار حود قرار داده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از انتشارات سوره مهر، رمان "شطرنج با ماشین قیامت" نوشته "حبیب احمدزاده" که چندی پیش به زبان آلبانیایی ترجمه و در این کشور منتشر شد، با استقبال رسانه های آلبانی در قالب گزارش و نقد و برنامه تلویزیونی مواجه شده است.

این کتاب همچنین در کوزو، به دلیل آلبانیایی تبار بودن مردم آن، مورد توجه روزنامه ها و مجلات قرار گرفته است .

ترجمه رمان "شطرنج با ماشین قیامت" به زبان آلبانیایی از نسخه انگلیسی کتاب و توسط "گنس ملویا" سردبیر روزنامه انگلیسی زبان "آلبانین دیلی نیوز" که پیش از این سفیر کشورش در سازمان ملل متحد بوده، صورت گرفته و توسط موسسه انتشاراتی "ایده آرت" منتشر شده است.

"شطرنج با ماشین قیامت" پیش از این توسط "پال اسپراکمن" در کشور آمریکا به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر شده که در دانشگاه راتجرز این کشور به عنوان کتاب درسی مورد استفاده قرار می گیرد.

محمد الامین، مترجم عراقی الاصل مقیم کشور هلند نیز در حال انجام ترجمه این رمان به زبان عربی است.

همچنین "کریستوف بالایی" استاد دانشگاه سوربن پاریس که به تازگی ترجمه کتاب "داستان های شهر جنگی" احمد زاده را به پایان برده ، ترجمه رمان "شطرنج با ماشین قیامت" به فرانسه را نیز در دستور کار حود خود قرار داده است.

وقايع رمان "شطرنج با ماشين قيامت" در آبادان و طی 3روز از روزهای محاصره اين شهر توسط نيروهای بعثی صدام اتفاق می‌افتد.

قهرمان اين رمان ديده‌بان جوانی است كه ناچار به جای دوست مجروحش راننده ماشين حمل غذا می‌شود. وی اين مسووليت را در حد خود نمی‌داند و سعی دارد افراد كمتری از آن با خبر شوند.

جوان رزمنده از طرفی هم مامور به انجام ديده‌بانی برای عملياتی می‌شود كه در آن قرار است رادار عراقی موسوم به "سامبلين" را گمراه كنند. این رادار را "ماشين قيامت ساز" می‌نامند.

ديده‌بان جوان در 3 روز و به واسطه شغل جديد و نيز مأموريتش با آدم‌های مختلفی آشنا می‌شود و تحولی در او به وجود می آيد.

این کتاب تاکنون برنده جوایز متعددی بوده و در ایران و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ چهاردهم رسیده است.

حبيب احمدزاده 27 مهر سال 1343 در آبادان متولد شده و كارشناس ارشد ادبيات نمايشي و از فعالان عرصه ادبيات پايداري و مقاومت است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معصومه سلیمانی ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    با سلام چه گویم که هرچه بگویم کم گفته ام خدا سلامتی به شما بدهد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها