سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۴
درگذشت اريك رومر، نويسنده و كارگردان فرانسوي

«اريك رومر» نويسنده و كارگردان موج نوي سينماي فرانسه روز گذشته در سن 89 سالگي درگذشت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، بستگان رومر با تاييد اين كه او از هفته گذشته در بيمارستان بستري بود، از ارائه اخبار بيشتر خودداري كردند اما خبر درگذشت رومر از سوي مارگارت منگوز تهيه‌كننده آثار سينمايي اين كارگردان صاحب‌نام تأييد شد.
  
آثار سينمايي رومر، سال‌هاي فراواني در سراسر جهان پخش شده و براي كارگردان شهرتي جهاني به همراه آورده‌اند. تأكيد بر جزييات بصري و سينمايي ويژگي عموم آثار رومر است.
 
اريك رومر در دهه شصت ميلادي در كنار بزرگاني چون فرانسوا تروفو و ژان-لوك گدار موج نوي سينماي واقع‌گرا در فرانسه را آغاز كردند. اما آثار رومر با داشتن ويژگي‌هاي سبكي خاص، داراي پرداخت‌هاي داستاني و سينمايي جزيي‌نگرانه، رنگ‌هاي ملايم و ساختاري دقيق و پيوسته هستند.
 
نيكلا ساركوزي رييس‌جمهور فرانسه بلافاصله پس از مرگ رومر او را «استادي بزرگ» خواند كه سبك يگانه و بي‌نظيرش او را هميشه زنده نگاه خواهد داشت.
 
ساركوزي گفت: «رومر از چهره‌هاي اصلي مجله كايه دو سينما و ماجراجوي موج نو سينماي فرانسه بود. با اين وجود آثار سينمايي او ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد خود را دارند. آثار او درباره ادبيات، نقاشي، تئاتر و موسيقي بودند».
 
در ادامه ساركوزي مي‌افزايد: «آثار او كلاسيك و عاشقانه، خوش‌ساخت و ساختارشكن، سبك و جدي، احساساتي و اخلاقي بوده و سبكي به نام سبك رومري به وجود آوردند كه همواره ياد او را در تاريخ سينما حفظ خواهد كرد». 

ژان-ماري موريس شرر در 4 آپريل 1920 در شهر نانسي در شرق فرانسه به دنيا آمد و پيش از ورود به وادي سينما به كار خبرنگاري و معلمي ‌پرداخت. در سال 1964 رماني به نام «اليزابت» با نام مستعار گيلبر كورديه از او منتشر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها