سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۴
شرحي امروزي بر نگاه‌هاي فلسفي علامه طباطبايي

ترجمه و شرح بخش ديگري از «نهایة الحکمه» در دومين جلد از كتاب «فروغ حكمت» به قلم محسن دهقان از سوي موسسه بوستان كتاب به زودي منتشر مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، کتاب نهایة الحکمه، اثري فلسفی و به زبان عربی، از تالیفات مرحوم علامه سیدمحمدحسین طباطبایی است. وي کتاب «بدایة الحکمه» را به عنوان نخستين متن درسی برای جویندگان حکمت الهی تالیف كرد و «نهایة الحکمه» را برای افرادي که به خوبی بدایة را فرا گرفته و با مسایل فلسفی اسلامی آشنا شده‌اند، نوشت. 

در واقع اگر «بدایة» برای مرحله ابتدایی فلسفه است، «نهایة» برای مرحله پایانی آن تنظیم شده و در اکثر مراحل «نهایة الحکمه» مباحث مفصل‌تر از آنچه در بدایة الحکمه آمده، بررسی شده‌اند، یعنی اقوال و آراء بیشتری مطرح و درباره برخی مسایل، مباحث عمیق‌تري عنوان شده‌اندو به اشکالات نیز پاسخ‌های دقیق‌تری د اده شده است.

محسن دهقان، نويسنده كتاب حاضر، معتقد است مبنای این شرح، آسان ساختن مطالب سنگین کتاب «نهایة الحکمه» تألیف علامه طباطبائی و یاری رساندن برای فهم صحیح متن آن است.
 
در این شرح ـ که در سه جلد فراهم آمده ـ سعی شده است فراز و نشیب عبارات متن هموار شوند تا خواننده بتواند به سهولت به عمق مفاهیم آنها واقف شود، بدون آن که به کتاب‌های دیگر ارجاع داده شود. در پی تحقق این هدف، از رساترین عبارت و کوتاه‌ترین مسافت براي رسيدن به مقصد استفاده مي‌شود. 

گفتني است كتاب «نهايه الحكمه» شامل آخرين ديدگاه‌هاي فلسفي علامه در مسايل فلسفي است و مباحث متنوعي نظير ارزش فلسفه و موقعيت آن در ميان علوم انساني، مقدمه‌ شارح، تربيت شاگردان مبرز و لايق، ديدگاه علامه طباطبايي در فلسفه، ويژگي‌هاي مشرب فلسفي علامه‌ طباطبايي، واقعيت در جهان آفرينش، خطاي انديشه و نياز به بررسي احوال موجود، در احكام كلي وجود، اصالت وجود و اعتباري بودن ماهيت، فروع اصالت وجود و اعتباري بودن ماهيت، عدم مضاف و مقيد، انقسام وجود به وجود مستقل و رابط، معناي وجوب و امكان، واجد الوجود بالذات از جميع جهات واجب الوجود است، شيء تا واجب نبوده باشد موجود نمي‌شود و ... برخي را در برمي‌گيرد.

نخستين چاپ دومين جلد از كتاب «فروغ حكمت» از سوي موسسه بوستان كتاب در شمارگان 1500 نسخه، 600 صفحه، قطع وزیری و جلد سلفون به زودي منتشر و روانه بازار كتاب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط