پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۰

نويسنده كتاب «سير تحول آراي فلسفي» پرداختن به مكاتب فكري غيرغربي را ويژگي مهم اثرش برشمرد و گفت: انديشمندان ساير نقاط جهان به‌ويژه شرق دور در نوآوري‌هاي فلسفي دست كمي از غربيان ندارند، اما متأسفانه هميشه تحت‌الشعاع آنان قرار گرفته‌اند./

شراره حبيبي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره اثرش گفت: اين كتاب درباره كليات فلسفه است كه در ابتدا به بيان مفهوم و فايده فلسفه مي‌پردازد و سپس ويژگي‌هاي يك فيلسوف را برمي‌شمرد. در ادامه، موضوعاتي نظير ارتباط علم با فلسفه و تفاوت اين دو و همچنين رسالت فلسفه بررسي مي‌شوند.

وي افزود: مكاتب و فيلسوفاني كه در اين كتاب از آنها سخن به ميان آمده است، از ميان كشورهاي مختلف گزينش شده‌اند. ابتدا انديشمندان ايراني و سپس يوناني و ساير كشورها بررسي مي‌شوند. دليل انتخابي بودن مطالب اين اثر نيز تعدد متفكران و مكاتب فلسفي در طول تاريخ انديشه است. در اين گزينش‌ها ملاك خاصي براي انتخاب در ميان نبوده است و كوشيده ام از هر كشور چند مكتب فلسفي را برگزينم.

حبيبي ادامه داد: با پيدايش رنسانس فلسفه، انديشمندان بسياري در كشورهاي آلمان، انگلستان و فرانسه ظهور كردند كه اين تحول از اروپا آغاز و به ساير كشورها نيز كشيده شد. در اين كتاب به انديشمنداني برمي‌خوريم كه شايد نام آنها كمتر به گوشمان خورده است.

وي افزود: متأسفانه غالب اوقات سخن از فيلسوفان غربي است، در حالي كه انديشه‌هاي ناب متفكران ديگر نقاط جهان ناديده گرفته مي‌شوند. شايد عده‌اي دليل عمده اين امر را تأثيرگذاري و نوآوري انديشمندان غربي بدانند، در حالي كه اگر نظرات ساير فيلسوفان نيز مطالعه مي‌شدند، به همان اندزه تأثيرگذار بودند. 

استاد دانشگاه آزاد ادامه داد: دليل نفوذ اين فكر در ذهن افراد را مي‌توان بيش از اندازه مطرح شدن فيلسوفان غربي دانست. در همين راستا به انديشه‌هاي مشرق ‌زمين در كشورهاي ژاپن، هند و چين پرداختم و در انتهاي كتاب نيز مكاتب فكري بسياري از كشورها را پس از رنسانس فلسفي در اروپا بررسي كردم كه تاكنون مطرح نشده بودند.

حبيبي كتابش را جامع‌تر از ديگر آثار دانشگاهي برشمرد و گفت: كتاب‌هايي كه با موضوع كليات فلسفه در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شوند، تنها به فلسفه غرب يا اسلامي پرداخته‌اند. به هيمن دليل نياز به بازنگري كتاب‌هاي حوزه انديشه احساس مي‌شود.

چاپ نخست كتاب «سير تحول آراي فلسفي» به‌تازگي از سوي انتشارات آواي نور منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط