شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۵
فلسفه آموزش و پرورش از آغاز تا امروز

نويسنده كتاب «نگاهي نو به فلسفه آموزش و پرورش» هدف از تأليف اين اثر را نماياندن ديدگاه‌هاي تربيتي قديم و جديد با تمركز بر آراي فيلسوفان مسلمان و مقايسه آنها با نظرات انديشمندان غربي برشمرد.\

شراره حبيبي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: در اين اثر با استفاده از منابع مكتوب قديم و جديد و همچنين منابع اينترنتي، آراي انديشمندان درباره آموزش و پرورش را جمع‌آوري كرده و در اين ميان تمركز ويژه‌اي بر فيلسوفان اسلامي داشته‌ام.

وي اين اثر را ويژه تدريس در دانشگاه برشمرد و گفت: هدف از تأليف اين اثر، نماياندن ديدگاه‌هاي تربيتي قديم و جديد است، به گونه‌اي كه ذهن دانشجويان در حد مطلوب با اين موضوع آشنا شود.

استاد دانشگاه آزاد ادامه داد: كتاب «نگاهي نو به فلسفه آموزش و پرورش» ابتدا تعاريفي از فلسفه ارايه مي‌دهد و اهداف، مسايل و مكاتب آن را در زمينه آموزش و پرورش بيان مي‌كند و سپس همين توضيحات را درباره تعليم و تربيت ارايه مي‌دهد.

حبيبي ادامه داد: از ميان ايدئولوژي‌هاي آموزش و پرورش مي‌توان به مكتب آرمان‌گرايي كه به پندارگرايي، ذهن‌گرايي و ايده‌آليسم نيز معروف است، اشاره كرد كه در حدود چهارصد سال پيش از ميلاد مسيح مطرح شد و در قرون هفده و هجده ميلادي از سوي هگل و دكارت ادامه يافت تا به صورت امروزي‌اش رسيد. 

وي افزود: اين ديدگاه بيشتر از سوي فيلسوفان اسلامي پي گرفته شد و انديشمنداني نظير فارابي، غزالي و ملاصدرا از نظريه‌پردازان آن به شمار مي‌آيند. البته اين مكتب در گذشته‌هاي دورتر هواداراني نظير «افلاطون» در يونان، «بودا» در هند، «كنفسيوس» در چين، «كانت» و «هگل» در آلمان و «مونتني» در فرانسه داشت.

نويسنده كتاب «سير تحول آراي فلسفي» به ديگر مكاتب آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: يكي ديگر از ديدگاه‌ها طبيعت‌گرايي يا ناتوراليسم به طلايه‌داري «ژان‌ژاك روسو» و «ديدرو» در فرانسه تعلق دارد. واقع‌گرايي نيز از ديگر مكتب‌هاي آموزش و پرورش است كه كوشيده‌ام بررسي اين نحله فكري را از يونان و با واكاوي انديشه‌هاي ارسطو آغاز كنم. ابوعلي سينا نيز به عنوان فيلسوف مسلمان براي اين بخش برگزيده شده است.

حبيبي عمل‌گرايي و وجودگرايي را از ديگر مكاتب فلسفي تعليم و تربيت برشمرد كه در سده‌هاي اخير مورد توجه متفكران قرار گرفت.

چاپ نخست كتاب «نگاهي نو به فلسفه آموزش و پرورش» از سوي انتشارات آواي‌نور منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط